Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne del II, 7.5 hp
Pedagogy for Vocational Education and Training (VET) and Learning in Vocational Subjects, part II, 7.5 credits
976G04
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Sofia NyströmKursansvarig
Sofia NyströmStudierektor eller motsvarande
Martin LundbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1YRK | Yrkeslärarprogrammet | 3 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXKursen ges för
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
- Yrkeslärarprogrammet
Förkunskapskrav
Särskild behörighet: kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper i ett eller flera yrkesämnen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- utifrån relevanta begrepp och teorier, granska och diskutera lärares samverkan kring undervisningens organisering, samt samverkan mellan skola och arbetsplats avseende det arbetsplatsförlagda lärandet
- urskilja och diskutera konsekvenser av olika former av yrkesinriktad handledning
- redogöra för och diskutera specialpedagogiska teorier och begrepp samt hur samverkan och insatser utifrån specialpedagogiska behov kan organiseras, inbegripet insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter
- tillämpa samt resonera kring observation som metod för studier av yrkesutbildning
Kursinnehåll
Den yrkesdidaktiska progressionen fortsätter genom fördjupade studier av didaktiska aspekter på undervisning i yrkesämne och samverkan med arbetslivet - men också̊ samverkan med andra lärare. I kursen bekantar sig studenten med begrepp och fenomen kring samverkan med arbetslivet, yrkesinriktad handledning samt specialpedagogik. Detta undersöker studenten i kursens övningsuppgifter. Studenten studerar vidare samspel kring elevers lärande som samarbete mellan lärare, infärgning av kärnämnen och undervisning i tema. Vidare studerar och diskuterar studenten, ur ett yrkesdidaktiskt perspektiv, praktisk yrkesteori i skola och i arbetsplatsförlagd lärande (APL) liksom samverkan mellan skola och arbetsplats samt yrkesinriktad handledning. I kursen får studenten kännedom om specialpedagogiska teorier och begrepp samt diskutera specialpedagogiska insatser och hur de kan organiseras. Studenten tränar sig även att planera och genomföra observationer samt att resonera kring resultat och metod.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. Utbildningen genomförs som halvfartstudier. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier seminarier, grupparbete och självständiga studier. Kursuppgifter i form av fältuppgifter som relateras till litteraturstudier och didaktiska aspekter på undervisning i yrkesämne, används som lärstöd för den studerande.
Examination
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MNT2 | Muntlig redovisning | 2 hp | U, G |
SRE3 | Skriftlig redovisning av fältuppgift | 5.5 hp | U, G, VG |
Ordinarie litteratur
Böcker
s. 139–154 Christidis, M. & Lindberg, V. Lärares samverkan för yrkeskunnande
Tillgänglig via LISAM
s. 149–166 Gustavsson, Susanne Trepartssamtalet i APL
Tillgänglig via LISAM
s. 64–95 Handledningstraditioner
s. 101–118 Ferm, L., Gustavsson, M. & Persson Thunqvist, D. Elevers strategier för lärande av ett yrke på arbetsplatsen
s. 13–22 Gustavsson, M. & Köpsén, S. Inledning
s. 195–204 Gustavsson, M. & Köpsén, S. Yrkesutbildning – avslutande ord
s. 45–63 Köpsén, S. Yrkeslärarens uppdrag mellan skola och arbetsliv
s. 137–154 Köpsén, S. & Andersson, P. Arbetsplatsförlagt lärande – även för yrkeslärare
s. 65–83 Muhrman, K. Matematik från skola till arbetsliv
s. 155–172 Mårtensson, Å., Nyström, S. & Andersson, P. Handledare på arbetsplatserna
Avser avsnitt om observation. Tillgänglig via LISAM.
s. 155–173 Hellberg, K. Att möta elevers olikheter
s. 193–216 Nyström, S. Yrkeslärande och handledning i arbete
s. 179 – 191 Lemar, S. Brobygge mellan skola och arbetsliv
s. 211–226 Sjöberg, K., Svensson, L. & Larsson, K. Läraren och arbetsplatsen – samverkan i sammanhang
Eller motsvarande kapitel i andra upplagor av boken
s. 427–445 Asp-Onsjö, L. Specialpedagogik i en skola för alla – att arbeta med elever
Artiklar
Tillgänglig via LISAM
Avser kapitel: 8, 9 och 10. Tillgänglig via LISAM
Tillgänglig via LISAM
Tillgänglig via LISAM
Tillgänglig via LISAM
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1167398/FULLTEXT01.pdf
Webbsidor
Tillgänglig via LISAM
Tillgänglig via LISAM
Övrigt
Material om: Arbetsplatsförlagt lärande, Ämnesövergripande undervisning
Tillgänglig via LISAM
Kompletterande litteratur
Böcker
s. 125–138 Mårtensson, Å. & Andersson, P. Tid för handledning
s. 155–172 Muhrman, K. Matematik för yrkeskunnande
https://doi.org/10.1007/978-981-10-8857-5_14
s. 259–278 Andersson, I. Workplace Learning for School-Based Apprenticeships: Tripartite Conversations as a Boundary-Crossing Tool
s. 27–46 Nielesen, K. & Kvale, S. Mästarlära som lärandeform av idag
s. 111–122 Elmholdt, C. & Winslöv, J-H. Från lärling till smed
Artiklar
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/27999/1/gupea_2077_27999_1.pdf
https://login.e.bibl.liu.se/login?url=https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13639080701814414
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.