Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne del II, 7.5 hp
Pedagogy for Vocational Education and Training (VET) and Learning in Vocational Subjects, part II, 7.5 credits
976G04
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Johanna KöpsénKursansvarig
Johanna KöpsénStudierektor eller motsvarande
Karolina MuhrmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (HT 2021) | 202144-202203 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (HT 2021) | 202144-202203 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (HT 2021) | 202144-202203 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (HT 2021) | 202144-202203 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (HT 2021) | 202144-202203 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (HT 2021) | 202144-202203 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (HT 2021) | 202144-202203 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (HT 2021) | 202144-202203 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1YRK | Yrkeslärarprogrammet | 3 (HT 2021) | 202144-202203 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
- Yrkeslärarprogrammet
Förkunskapskrav
Särskild behörighet: kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper i ett eller flera yrkesämnen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- utifrån relevanta begrepp och teorier, granska och diskutera lärares samverkan kring undervisningens organisering, samt samverkan mellan skola och arbetsplats avseende det arbetsplatsförlagda lärandet
- urskilja och diskutera konsekvenser av olika former av yrkesinriktad handledning
- redogöra för och diskutera specialpedagogiska teorier och begrepp samt hur samverkan och insatser utifrån specialpedagogiska behov kan organiseras, inbegripet insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter
- tillämpa samt resonera kring observation som metod för studier av yrkesutbildning
Kursinnehåll
Den yrkesdidaktiska progressionen fortsätter genom fördjupade studier av didaktiska aspekter på undervisning i yrkesämne och samverkan med arbetslivet - men också̊ samverkan med andra lärare. I kursen bekantar sig studenten med begrepp och fenomen kring samverkan med arbetslivet, yrkesinriktad handledning samt specialpedagogik. Detta undersöker studenten i kursens övningsuppgifter. Studenten studerar vidare samspel kring elevers lärande som samarbete mellan lärare, infärgning av kärnämnen och undervisning i tema. Vidare studerar och diskuterar studenten, ur ett yrkesdidaktiskt perspektiv, praktisk yrkesteori i skola och i arbetsplatsförlagd lärande (APL) liksom samverkan mellan skola och arbetsplats samt yrkesinriktad handledning. I kursen får studenten kännedom om specialpedagogiska teorier och begrepp samt diskutera specialpedagogiska insatser och hur de kan organiseras. Studenten tränar sig även att planera och genomföra observationer samt att resonera kring resultat och metod.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. Utbildningen genomförs som halvfartstudier. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier seminarier, grupparbete och självständiga studier. Kursuppgifter i form av fältuppgifter som relateras till litteraturstudier och didaktiska aspekter på undervisning i yrkesämne, används som lärstöd för den studerande.
Examination
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MNT2 | Muntlig redovisning | 2 hp | U, G |
SRE3 | Skriftlig redovisning av fältuppgift | 5.5 hp | U, G, VG |
Böcker
ISBN: 9789147111947
ISBN: 9789188149213
s. 139-154 Christidis, Maria., & Lindberg, Viveca. Lärares samverkan för yrkeskunnande
s. 155-172 Muhrman, Karolina. Matematik för yrkeskunnande
s. 125-138 Mårtensson, Åsa & Per Andersson Tid för handledning
ISBN: 9789144121413
s. 101-118 Ferm, Lisa., Gustavsson, Maria., & Persson Thunqvist, Daniel Elevers strategier för lärande av ett yrke på arbetsplatsen
s. 13-22 Gustavsson, Maria., & Köpsén, Susanne Inledning
s. 195-204 Gustavsson, Maria., & Köpsén, Susanne. Yrkesutbildning – avslutande ord
s. 137-154 Köpsén, Susanne. & Andersson, Per Arbetsplatsförlagt lärande – även för yrkeslärare
s. 155-172 Mårtensson, Åsa., Nyström, Sofia., & Andersson, P. Handledare på arbetsplatserna
ISBN: 9789144057712
s.211–226. Sjöberg, Karin, Svensson,Lennart & Larsson, Kjerstin (2009). Läraren och arbetsplatsen – samverkan i sammanhang.
s.211-226 Sjöberg, Karin, Svensson,Lennart & Larsson, Kjerstin (2009). Läraren och arbetsplatsen – samverkan i sammanhang.
ISBN: 9789144057712
s. 181 – 194 Lemar, Signild. Brobygge mellan skola och arbetsliv
ISBN: 9789144074412
s.41-56 Lindberg, Lisbeth. (2012). Matematikämnets plats i yrkesutbildningen.
s.149-166 Gustavsson, Susanne (2012) Trepartssamtalet i APL
s.41-56 Lindberg, Lisbeth. (2012). Matematikämnets plats i yrkesutbildningen.
s.149-166 Gustavsson, Susanne (2012) Trepartssamtalet i APL .
s 193-216, Nyström, Sofia. (2019). Yrkeslärande och handledning i arbete.
s. 155-173 Kristina Hellberg, Att möta elevers olikheter
s.173-194 Nyström, Sofia. (2019). Yrkeslärande och handledning i arbete.
s. 155-173 Kristina Hellberg Att möta elevers olikheter
ISBN: 9789144091785
kap 5 Handledningstraditioner, s 64-95
kap5, s64-95 Handledningstraditioner
Kap. 11 Asp-Onsjö, Lisa. Specialpedagogik
Artiklar
Avser kapitel: 8, 9 och 10.
s. 89-110.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1167398/FULLTEXT01.pdf
Webbsidor
Övrigt
Referenslitteratur
s. 111-122. Lund: Studentlitteratur
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/27999/1/gupea_2077_27999_1.pdf
https://login.e.bibl.liu.se/login?url=https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13639080701814414
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.