Teknik (91-97,5 hp), 7.5 hp
Technology (91-97,5), 7.5 credits
9ATK71
Huvudområde
TeknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GBI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi | 9 (HT 2015) | Svenska | |||
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 9 (HT 2015) | Svenska | |||
L1GIM | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell matematik | 9 (HT 2015) | Svenska | |||
L1GMA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik | 9 (HT 2015) | Svenska | |||
L1GSV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska | 9 (HT 2015) | Svenska |
Huvudområde
TeknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- identifiera och analysera intellektuella och fysiska medierande redskap i olika historiska, sociala, kulturella och didaktiska sammanhang
- jämföra och analysera filosofiska, pedagogiska/didaktiska och sociologiska perspektiv på mediering
- jämföra och analysera olika tekniker och miljöer för lärande inom teknik
- planera, organisera och utvärdera lärande samt utöva pedagogiskt ledarskap inom teknik.
Kursinnehåll
Den här kursen behandlar teknik som medierande redskap, d.v.s. alla de tekniska artefakter och system som finns mellan människan och hennes omvärld och genom vilka hon tänker, förstår, agerar och lär. I kursen behandlas intellektuella redskap som det mänskliga språket såväl som fysiska redskap i stil med informations- och kommunikationsteknik. De intellektuella och fysiska redskapen är problemlösande och medierande, d.v.s. de löser problem, kommunicerar och tolkar omvärlden och förändrar därmed i sig förutsättningarna för kunskapsbildning och lärande. Flera teorier om och perspektiv på mediering behandlas, bl.a. filosofiska, pedagogiska och sociologiska, och dessa jämförs med varandra och kopplas till didaktiska frågeställningar.
Vidare behandlas olika tekniker och miljöer för lärande inom teknik och hur kunskap och lärande planeras, organiseras och följs upp inom dessa. Pedagogiskt ledarskap och kommunikation kopplas till detta moment.
Undervisnings- och arbetsformer
Inläsning och bearbetning av litteratur, seminarier, konstruktionsövningar, föreläsningar och studiebesök. Undervisningen omfattar såväl individuella som gruppvisa moment.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning.
PROVKODER:
MRE1- Muntlig redovisning (3 hp)
SRE1 - Skriftlig redovisning (4,5 hp)
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.