Undervisningens specialpedagogiska dimensioner, 7.5 hp
Teaching Special Education Dimensions, 7.5 credits
9KPA07
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Kristin WesterholmKursansvarig
Kristin WesterholmStudierektor eller motsvarande
Åsa JärnvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GY1 | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, halvfart (Halvfart) | 4 (VT 2025) | 202504-202513 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GR2 | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9, halvfart | 4 (VT 2025) | 202504-202513 | Svenska | Linköping, Valla | |
L7ULV | Utlandsutbildade lärares vidareutbildning, ULV | 1 (VT 2025) | 202504-202513 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utlandsutbildade lärares vidareutbildning, ULV | 2 (VT 2025) | 202504-202513 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utlandsutbildade lärares vidareutbildning, ULV | 3 (VT 2025) | 202504-202513 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 4 (VT 2025) | 202504-202513 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (VT 2025) | 202504-202513 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (VT 2025) | 202504-202513 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (VT 2025) | 202504-202513 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (VT 2025) | 202504-202513 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (VT 2025) | 202504-202513 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (VT 2025) | 202504-202513 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (VT 2025) | 202504-202513 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (VT 2025) | 202504-202513 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
AXXKursen ges för
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9
- Utlandsutbildade lärares vidareutbildning
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- analysera internationella, nationella och lokala styrdokument med avseende på specialpedagogisk verksamhet och mänskliga rättigheter
- problematisera teoretiska specialpedagogiska perspektiv och begrepp, historiskt och internationellt
- tillämpa och reflektera kring intervju som metod för datainsamling
- reflektera över vad ett professionellt förhållningssätt innebär med utgångspunkt i elevers olikheter och specialpedagogiska behov
- diskutera specialpedagogiska förhållningssätt och synsätt i relation till didaktiska frågeställningar och specialpedagogiska behov
- identifiera möjligheter och hinder för lärande i skolan
- problematisera hur samverkan med andra kan bidra till att på individ-, grupp- och organisationsnivå stödja elevers lärande och utveckling, inbegripet lärande och utveckling för elever med neuropsykiatriska svårigheter
Kursinnehåll
Kursen behandlar specialpedagogisk verksamhet och specialpedagogiska förhållningssätt såväl i ett historiskt som i ett nutida och ett internationellt perspektiv. Studenten analyserar och problematiserar styrdokument och internationella överenskommelser som reglerar skolans ansvar för elever i olika livssituationer och som är i behov av särskilt stöd. Studenten problematiserar och diskuterar även centrala specialpedagogiska begrepp och perspektiv utifrån verksamhet på individ-, grupp- och organisationsnivå. Utifrån ett specialpedagogiskt förhållningssätt samt didaktiska frågeställningar diskuterar studenten kring möjligheter att förebygga, identifiera, uppmärksamma och undanröja hinder för lärande och utveckling. Studenten problematiserar dessutom hur samverkan med andra kan bidra till att på individ-, grupp- och organisationsnivå stödja elevers lärande och utveckling, inbegripet lärande för elever med neuropsykiatriska svårigheter. Slutligen genomför studenten kvalitativa intervjuer och reflekterar kring intervju som metod för datainsamling.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen och seminarium.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN2 | Skriftlig tentamen: Hemtentamen | 6.5 hp | U, G, VG |
SEM1 | Seminarium | 1 hp | U, G |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.