Svenska språket som verktyg för studier och arbete i skolan, 15 hp
The Swedish language as a tool for studies and work at school, 15 credits
9ULV01
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Maria TerningKursansvarig
Maria TerningStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 1 (HT 2020) | 202034-202103 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 2 (HT 2020) | 202034-202103 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 3 (HT 2020) | 202034-202103 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 4 (HT 2020) | 202034-202103 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
Förkunskapskrav
Godkänt betyg i Svenska 3/Svenska som andraspråk 3 eller Svenska B/ Svenska som andraspråk B
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- Identifiera och använda ord och begrepp, skriftligt och muntligt, som är relevanta för studier och kommande arbetsliv i skolan
- Formulera sig, skriftligt och muntligt, på ett förståeligt sätt om kunskapsområden som är centrala för studier och lärares arbete i skolan
- Resonera kring sin egen språkliga kompetensutveckling i relation till fortsatta studier och kommande arbetsliv i skolan.
Kursinnehåll
I denna kurs är det svenska språket som verktyg i fokus, både språket som verktyg för högskolestudier och det språk som kommer att krävas i studentens kommande arbete som lärare i skolan. I kursen identifierar studenten ord och begrepp som är användbara både för studier och för lärares arbete i skolan. Studenten identifierar väsentliga begrepp och förklarar dessa, både muntligt och skriftligt, i sitt sammanhang. Centralt i kursen är dessutom att utveckla kunskap om att kunna uttrycka sig om kunskapsområden som förekommer i högskolestudier och i lärares arbete i skolan. Därför bearbetar studenterna betydelsefulla kunskapsområden både genom skriftligt och muntlig framställning. Studenten resonerar slutligen kring sin egen språkliga kompetensutveckling i förhållande till sina fortsatta studier och kommande arbetsliv i skolan.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete, och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom både muntlig redovisning, muntlig och skriftlig redovisning samt skriftlig redovisning.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE1 | Muntlig redovisning | 3 hp | U, G |
SME1 | Muntlig och skriftlig redovisning | 5 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 3 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig redovisning | 4 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.