Skolans samhällsuppdrag och organisation, 7.5 hp
School in Society; Its Purpose, Organization and Governance, 7.5 credits
9VA202
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Tobias JanssonKursansvarig
Tobias JanssonStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 1 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 2 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 3 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 4 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna…
- beskriva och diskutera det svenska skolsystemets utveckling i förhållande till skolans samhällsuppdrag
- beskriva skolsystemets organisation och styrning, allmänt och i det egna ämnet
- använda läroplansteoretiska begrepp i syfte att resonera kring skolsystemets organisation och styrning
- tillämpa kvalitativ textanalys för att granska skolans styrdokument avseende värdegrund, mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och hållbar utveckling.
- resonera kring skolans värdegrund i relation till lärares arbete i skolan och elevers förutsättningar för lärande
- uttrycka sig skriftligt på ett förståeligt sätt
Kursinnehåll
I kursen behandlas skolans styrning och organisation. Det svenska skolväsendets historiska utveckling behandlas med särskilt fokus på skolans olika uppdrag och hur de varierar över tid. Skolans organisation och styrdokument studeras ur ett läroplans- och ramfaktorteoretiskt perspektiv. Studenten granskar, med hjälp av kvalitativ textanalys, styrdokumenten avseende värdegrund, mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och hållbar utveckling.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen, seminarium med skriftligt underlag och ett obligatoriskt moment
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN3 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 6.5 hp | U, G, VG |
OBL2 | Obligatoriskt moment: seminarium juridik | 0 hp | D |
MRE1 | Seminarium med skriftligt underlag, ämnesdidaktik | 1 hp | U, G |
Böcker
ISBN: 9144031203
Kapitel i bok. Tillgänglig i kursrummet på Lisam.
ISBN: 9789147122462
ISBN: 9789144119960
ISBN: 9789147097319
ISBN: 9789144071343
ISBN: 9789144085593
ISBN: 9789127818408
Kapitel: Forsberg E. & Roman H Styrningen av den obligatoriska skolan - mellan stabilitet och förändring. s. 605-630
Kapitel: Larsson, S. Kunskapsbehovet genom livet - om folklärande och vuxnas utbildning s. 663-688 (tillgänglig i kursrummet i LISAM)
Kapitel: Lundgren U.P. Den moderna skolan blir till - ett framtidsprojekt s. 65-90
Kapitel: Lundgren U.P. Det livslånga lärandet - att utbilda för ett kunskapssamhälle s. 115-156
Kapitel: Lundgren U.P. En utbildning för alla - skolan expanderar s.265-350
Kapitel: Lundgren U.P. Skolans tidiga historia och utveckling - från arabisk skrivarskola till svensk folkskola s. 29-64
Kapitel: Rapp S. Skolans lagar och förordningar s. 631-651
605-630 Forsberg E. & Roman H Styrningen av den obligatoriska skolan - mellan stabilitet och förändring.
663-688 Larsson S. Kunskapsbehovet genom livet - om folklärande och vuxnas utbildning
65-90 Lundgren U.P. Den moderna skolan blir till - ett framtidsprojekt
115-156 Lundgren U.P. Det livslånga lärandet - att utbilda för ett kunskapssamhälle
91-114 Lundgren U.P. En utbildning för alla - skolan expanderar
265-350 Lundgren U.P. Läroplansteori och didaktik
29-64 Lundgren U.P. Skolans tidiga historia och utveckling - från arabisk skrivarskola till svensk folkskola
631-651 Rapp S. Skolans lagar och förordningar
ISBN: 9789147020904
Rapport. Tillgänglig i kursrummet på Lisam.
Webbsidor
se LISAM
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.