Det professionella språket i skolan, 7.5 hp
The Professional language in school, 7.5 credits
LULV05
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Pether SundströmKursansvarig
Pether SundströmStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 1 (VT 2018) | 201814-201823 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 2 (VT 2018) | 201814-201823 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 3 (VT 2018) | 201814-201823 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 4 (VT 2018) | 201814-201823 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (VT 2018) | 201814-201823 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (VT 2018) | 201814-201823 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (VT 2018) | 201814-201823 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (VT 2018) | 201814-201823 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (VT 2018) | 201814-201823 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (VT 2018) | 201814-201823 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (VT 2018) | 201814-201823 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (VT 2018) | 201814-201823 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
- VAL II - vidareutbildning av lärare
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs 30 hp godkända kurser i undervisningsämnet samt 30 hp i utbildningsvetenskaplig kärna eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- uttrycka sig sammanhängande och varierande i tal i den pedagogiska verksamheten
- förstå och använda relevanta ord och begrepp på svenska i relation till aktuellt undervisningsämne
- etablera kontakt med elever och vuxna i den pedagogiska verksamheten
- visa medvetenhet om den egna språkliga utvecklingen
- identifiera hinder och möjligheter i relation till den egna språkliga utvecklingen
- leda enskilda moment i den pedagogiska verksamheten
Kursinnehåll
I kursen deltar studenten i en lärares dagliga verksamhet och i övriga aktiviteter vid skolan. Genom de verksamhetsförlagda delarna kommer studenterna att ges möjlighet till språkpraktik vilket ger studenten möjlighet att närma sig både yrkesspråk och skolkultur i en svensk kontext. Detta ger också tillfälle till att se på tidigare yrkeserfarenheter i ett kontrastivt perspektiv. Studenten dokumenterar sina erfarenheter i en portfolio och reflekterar över dessa i ett seminarium.
Undervisnings- och arbetsformer
Egen undervisning
Auskultationer
Handledningssamtal
Portfolio med dagbok, auskultationsprotokoll och kompetensjournal
Examination
Kursen examineras genom individuell bedömning av
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor 2,5 hp U-G
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 4 hp U-G
Port1 Portfoliouppgift, inklusive seminarium 1hp U-G
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.