Rättigheter och skyldigheter som student (inloggning krävs)
Linköpings universitets generella regelverk
Dokumentationsmetodik, 6 hp
Documentation Methodology, 6 credits
TCM038
Huvudområde
Möbelkonservering Möbelsnickeri Möbeldesign MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KMOT | Kandidatprogram i möbeltapetsering | 3 (HT 2017) | 1 | - | Svenska | O |
Huvudområde
Möbelkonservering, Möbelsnickeri, Möbeldesign, MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Kandidatprogram i möbeltapetsering
Rekommenderade förkunskaper
Särskild behörighetLärandemål
Att ge studenten kunskaper om metoder, tekniker och programverktyg för att såväl manuellt som digitalt kunna dokumentera och visualisera enklare möbelföremål. Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
- förstå skiss- och perspektivlärans grundprinciper
- använda traditionell ritningsutrustning och mätinstrument
- bereda skiss- och uppmätningsunderlag för tekniska möbelritningar
- utföra enklare tekniska möbelritningar såväl manuellt som med hjälp av digitala ritprogram (2D och 3D)
- inom möbelområdet förekommande, såväl traditionella som digitala dokumentationsoch visualiseringsmetoder
- svensk och internationell ritningsstandard
Kursinnehåll
Skissteknik. Perceptionsövningar. Perspektivlära. Uppmätningstekniker. Teknisk
möbelritning. 2D-ritning (Illustrator). 3D-ritning (SolidWorks).
Undervisnings- och arbetsformer
Lektioner, övningar, självständigt arbete och studiebesök.
Examination
UPG1 | Inlämningsuppgifter | 6 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kurslitteratur
Taavola, Karl (1998). Ritteknik 2000. Faktabok. 3., [omarb.] uppl. Nyköping: Athena lärWilkinson, John (1998). Bonniers handbok för konstnärer: en praktisk vägledning i form, färg och teknik. Stockholm: Bonnier
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Inlämningsuppgifter | 6 hp | U, 3, 4, 5 |
Litteraturlistan är preliminär.
Taavola, Karl (1998). Ritteknik 2000. Faktabok. 3., [omarb.] uppl. Nyköping: Athena lär
<br>Wilkinson, John (1998). Bonniers handbok för konstnärer: en praktisk vägledning i form, färg och teknik. Stockholm: Bonnier
Ladda ner
I = Introducera, U = Undervisa, A = Använda
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
X
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
X
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
X
|
X
|
X
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
X
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
X
|
X
|
X
|
UPG1
|
||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
X
|
X
|
X
|
UPG1
|
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.