Datorseende för videoanalys, 6 hp
Computer Vision for Video Analysis, 6 credits
TSBB34
Huvudområde
Datateknik ElektroteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Bastian WandtStudierektor eller motsvarande
Lasse AlfredssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 100 hRekommenderad självstudietid: 60 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaHuvudområde
Datateknik, ElektroteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NSärskild information
Kursen kan ej ingå i examen tillsammans med TSBB15.
Kursen ges för
- Civilingenjörsprogram i datateknik
- Civilingenjörsprogram i informationsteknologi
- Civilingenjörsprogram i medicinsk teknik
- Civilingenjörsprogram i mjukvaruteknik
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik - internationell
Rekommenderade förkunskaper
Sannolikhetslära, skattningsteori, minstakvadrat-metoden, partiella differentialekvationer, 1D & 2D linjär systemteori (deterministisk och stokastisk).
Grundläggande bildbehandling: tröskelsättning, segmentering, kantdetektering.
Användning av Python.
Då halva kursen utgör projektarbete är även programmeringsvana att rekommendera.
Lärandemål
Kursen ger kunskap om de algoritmer och skattningsproblem som används för att extrahera information från video eller bildsekvenser. Detta innefattar dels den matematik som används, dels hur den i praktiken omsätts i algoritmer genom programmering.
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Mål 1: redogöra för, och använda algoritmer för följning av region i bildsekvenser
Mål 2 : redogöra för, och använda algoritmer för skattning av optiskt flöde
Mål 3: redogöra för, och integrera komponenter för objektföljning i bildsekvenser
Mål 4: redogöra för, och integrera komponenter för felsökning, visualisering och prestandaanalys
Kursinnehåll
I kursen tar vi upp metodik som relaterar till målen ovan, med fokus på följande:
- Lokala särdrag och strukturtensor
- Rörelseskattning och optiskt flöde
- Klustring och bakgrundsmodellering
- Följning av regioner och objekt
- Diskriminativa korrelationsfilter
- Kameraövervakning och dess etiska/samhällsaspekter
Innehållet introduceras under en serie föreläsningar, och används sedan praktiskt i laborationer och projekt.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av en föreläsningsserie, lektioner, två laborationer, samt ett större projekt som utförs i grupp. Laborationerna introducerar nyckelkomponenter i projektet och kräver programmering.
Examination
PRA2 | Projektarbete i grupp | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | Laborationer | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Närvaro är obligatorisk på de projektförberedande laborationerna, samt vid redovisning av projektet och den föreläsning då projektet startar.
Mål 1-2 testas under laborationerna och Mål 3-4 testas under projektet.
För betyg 3 krävs godkänt på projekt och laborationer. Demonstrerad högre förmåga på projekt eller laborationer att redogöra för och använda metoder, ger betyg 4, demonstrerad högre förmåga på både projekt och laborationer att redogöra för och använda metoder, ger betyg 5.
Presentation av detaljer om bedömningskriterier finns på kurshemsidan.
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser
3D-datorseende, Bilder och grafik - projektkurs CDIO, Maskininlärning för datorseende, Examensarbete
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för systemteknikKurslitteratur
Böcker
- Michael Felsberg, (2022) Advanced Methods and Deep Learning in Computer Vision Academic Press
kapitlet finns elektroniskt utan kostnad - Richard Szeliski, (2022) Computer Vision: Algorithms and Applications 2 Springer
Övrigt
Utvalda forskningsartiklar som anges på kurshemsidan.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRA2 | Projektarbete i grupp | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | Laborationer | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Närvaro är obligatorisk på de projektförberedande laborationerna, samt vid redovisning av projektet och den föreläsning då projektet startar.
Mål 1-2 testas under laborationerna och Mål 3-4 testas under projektet.
För betyg 3 krävs godkänt på projekt och laborationer. Demonstrerad högre förmåga på projekt eller laborationer att redogöra för och använda metoder, ger betyg 4, demonstrerad högre förmåga på både projekt och laborationer att redogöra för och använda metoder, ger betyg 5.
Presentation av detaljer om bedömningskriterier finns på kurshemsidan.
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Böcker
kapitlet finns elektroniskt utan kostnad
Michael Felsberg Visual tracking: Tracking in scenes containing multiple moving objectsÖvrigt
Utvalda forskningsartiklar som anges på kurshemsidan.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
LAB1
|
Linjär algebra, matematisk analys |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
LAB1
|
minstakvadratskattning, signalbehandling |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
LAB1
|
partiella differentialekvationer, robust modellskattning |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
PRA2
|
||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
X
|
X
|
X
|
PRA2
|
Kursen tar upp aktuella tekniker, och har gästföreläsningar från industrin |
|
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
PRA2
LAB1
|
Planering och genomförande av ett projekt i grupp |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
X
|
PRA2
|
Test och jämförelse av alternativa lösningsmetoder |
|
2.3 Systemtänkande |
|
|
X
|
PRA2
LAB1
|
Design och integration av mjukvara |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
X
|
PRA2
|
Personligt ansvar för specifika projektkomponenter |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
X
|
PRA2
|
Planering och genomförande av ett gruppprojekt |
|
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
PRA2
|
Planering och genomförande av ett gruppprojekt |
|
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
PRA2
|
Skriftlig och muntlig presentation av projektresultat, samt återkoppling på annan grupps arbete |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
PRA2
LAB1
|
I de fall kursen ges på engelska |
|
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
X
|
|
|
Vi har gästföreläsningar från industrin |
||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
X
|
|
|
Projektplan skrivs i projektet |
||
4.4 Att konstruera produkter och system |
X
|
|
|
Projektarbete |
||
4.5 Att realisera produkter och system |
X
|
|
|
Projektarbete |
||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
X
|
|
|
Projektplan används i projektet |
||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
X
|
|
|
Kursen innehåller ett programmeringsprojekt |
||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
X
|
|
|
Rapportskrivning enligt uppställd mall. Muntlig redovisning. Opposition |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.