Autonoma farkoster - planering, reglering och lärande system, 6 hp
Autonomous Vehicles - Planning, Control, and Learning Systems, 6 credits
TSFS12
Huvudområde
Datateknik ElektroteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Erik FriskStudierektor eller motsvarande
Johan LöfbergUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 40 hRekommenderad självstudietid: 120 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaHuvudområde
Datateknik, ElektroteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i datateknik
- Civilingenjörsprogram i industriell ekonomi
- Civilingenjörsprogram i informationsteknologi
- Civilingenjörsprogram i mjukvaruteknik
- Civilingenjörsprogram i maskinteknik
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik
- Civilingenjörsprogram i industriell ekonomi - internationell
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik - internationell
- Masterprogram i maskinteknik
Rekommenderade förkunskaper
Reglerteknik, grundläggande mekanik och programmering
Lärandemål
Att ge en teoretisk, teknisk och praktisk grund för hur planering
och reglering för autonoma farkoster kan realiseras i komplexa
scenarier. Det övergripande målet är förståelse för hur metoder från
olika fält kan samverka och integreras för att tillämpas på autonoma
farkoster.
Efter genomförd kurs skall studenten kunna
- förklara och identifiera möjligheter och svårigheter med autonoma farkoster i samhället.
- beskriva, använda, och värdera vanliga systemarkitekturer för autonoma farkoster.
- välja nödvändig instrumentering och förklara hur olika komponenter används samt hur dessa samverkar inom planering, reglering, kartering, perception och andra centrala delar av en autonom farkost.
- beskriva och jämföra moderna algoritmer för rörelseplanering och reglering av farkoster med kinematiska och dynamiska begränsningar samt att kunna motivera val av metod i ett specifikt scenario.
- beskriva och föreslå strategier för hur robusthet i systemen kan uppnås genom återkoppling samt kunna tillämpa optimal styrning och modellprediktiv reglering för autonoma farkoster.
- förklara och utvärdera interaktionen mellan rörelseplanering och reglering av en autonom farkost.
- identifiera hur lärande kan användas för en autonom farkost.
- implementera enklare regulatorer och planerare för system av samarbetande autonoma farkoster.
- implementera funktioner på existerande hårdvaruplattform med hjälp av tillgängliga kodbibliotek för att lösa problem för autonoma farkoster i labbmiljö.
- beskriva delar av den senaste forskningen inom fältet samt kunna läsa och tillgodogöra sig ny metodik som presenteras i vetenskapliga artiklar.
Kursinnehåll
- Introduktion till autonoma system och farkoster; identifiering av möjligheter och svårigheter.
- Vanliga systemarkitekturer för autonomt beslutsfattande, maskininlärning, planering och reglering.
- Dynamiska modeller för planering och styrning av autonoma farkoster.
- Grundläggande planeringsalgoritmer i grafer och träd för rörelser hos enkla robotar.
- Avancerade algoritmer för rörelseplanering för icke-holonoma farkoster beskrivna av dynamiska rörelseekvationer med differentiella bivillkor.
- Introduktion till och användande av metoder för lokalisering och kartering för autonoma farkoster.
- Reglering av autonoma farkoster; vägföljning, modell-prediktiv reglering (MPC) och reglering av banhastighet.
- Lärande system inom autonoma farkoster: reinforcement learning, maskininlärning medelst djupa neurala nätverk och Markov-beslutsprocesser (MDP).
- Samarbetande autonoma farkoster, inklusive markfordon och flygande farkoster, samt erforderlig kommunikation.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, lektioner, inlämningsuppgifter, samt avslutande projekt.
Examination
UPG2 | Inlämningsuppgift för högre betyg | 0 hp | U, 3, 4, 5 |
PROJ | Projekt | 2 hp | U, G |
UPG1 | Inlämningsuppgifter | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
För godkänd kurs med betyget 3, fordras att studenten:
Slutför de fem obligatoriska inlämningsuppgifterna och presenterar dem i antingen muntlig eller skriftlig form (examinationsformen varierar mellan de olika uppgifterna).
Slutför ett avslutande projekt, typiskt innehållande experiment på en hårdvaruplattform eller i en avancerad simuleringsmiljö, och presenterar resultat i form av en muntlig presentation och en kortare skriftlig rapport.
För att erhålla betyg 4 eller 5, fordras att studenten utöver det som krävs för betyg 3:
- Slutför ytterligare mindre inlämningsuppgifter som breddar kursens innehåll i någon del eller går djupare in på utvalda teoretiska frågeställningar i kursen.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för systemteknikKurslitteratur
Böcker
- LaValle, S.M., (2006) Planning Algorithms, Cambridge University Press.
- Siciliano, Bruno, Khatib, Oussama, (2016) Handbook of Robotics Springer
ISBN: 9783319325507 - Sutton, R. S., and Barto, A. G, (2018) Reinforcement Learning: An Introduction, 2nd Ed. Cambridge, MA: MIT Press.
Artiklar
- Paden, B., Cap, M., Yong, S. Z., Yershov, D., and Frazzoli, E., A survey of motion planning and control techniques for self-driving urban vehicles, IEEE Trans. Intell. Vehicles 1:1 (2016) 33–55.
Övrigt
Kurslitteraturen består av bokkapitel, vetenskapliga artiklar i tidskrifter och konferenser i fältet, samt kursmanuskript. Ovanstående böcker och artiklar utgör en delmängd av den litteratur som kommer att användas i kursen. En komplett litteraturlista kommer att finnas tillgänglig via kursens hemsida.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG2 | Inlämningsuppgift för högre betyg | 0 hp | U, 3, 4, 5 |
PROJ | Projekt | 2 hp | U, G |
UPG1 | Inlämningsuppgifter | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
För godkänd kurs med betyget 3, fordras att studenten:
Slutför de fem obligatoriska inlämningsuppgifterna och presenterar dem i antingen muntlig eller skriftlig form (examinationsformen varierar mellan de olika uppgifterna).
Slutför ett avslutande projekt, typiskt innehållande experiment på en hårdvaruplattform eller i en avancerad simuleringsmiljö, och presenterar resultat i form av en muntlig presentation och en kortare skriftlig rapport.
För att erhålla betyg 4 eller 5, fordras att studenten utöver det som krävs för betyg 3:
- Slutför ytterligare mindre inlämningsuppgifter som breddar kursens innehåll i någon del eller går djupare in på utvalda teoretiska frågeställningar i kursen.
Böcker
ISBN: 9783319325507
Artiklar
Övrigt
Kurslitteraturen består av bokkapitel, vetenskapliga artiklar i tidskrifter och konferenser i fältet, samt kursmanuskript. Ovanstående böcker och artiklar utgör en delmängd av den litteratur som kommer att användas i kursen. En komplett litteraturlista kommer att finnas tillgänglig via kursens hemsida.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
UPG1
|
||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
UPG1
|
||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
UPG1
|
||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
PROJ
UPG1
|
||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
X
|
|
PROJ
UPG1
|
||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
|
UPG1
|
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
UPG1
|
||
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
UPG1
|
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
X
|
UPG1
|
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
X
|
UPG1
|
||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
UPG1
|
||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
UPG1
|
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
UPG1
|
||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
|
|
UPG1
|
||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
|
UPG1
|
||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
|
UPG1
|
||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
X
|
|
UPG1
|
||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
X
|
|
|
UPG1
|
||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
X
|
|
|
UPG1
|
||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
X
|
UPG1
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.