Rättigheter och skyldigheter som student (inloggning krävs)
Linköpings universitets generella regelverk
Feldetektion och diagnos av tekniska system, 6 hp
Fault detection and diagnosis of technical systems, 6 credits
TSFS22
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Daniel JungStudierektor eller motsvarande
Johan LöfbergUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 52 hRekommenderad självstudietid: 108 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaVOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik
- Civilingenjörsprogram i maskinteknik
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik - internationell
- Civilingenjörsprogram i datateknik
- Civilingenjörsprogram i informationsteknologi
- Civilingenjörsprogram i mjukvaruteknik
Rekommenderade förkunskaper
Reglerteknik, Sannolikhetslära
Lärandemål
Att ge både en teoretisk och en praktisk grund för hur man konstruerar automatiska system (diagnossystem) för detektering och isolering av fel i tekniska processer.
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- Utifrån en matematisk modell av en teknisk process tillämpa modellbaserade metoder för att analysera diagnosprestanda samt for att detektera och isolera fel.
- Baserat på historiska data från en teknisk process tillämpa datadrivna metoder för att detektera och klassificera fel.
Kursinnehåll
- Introduktion till feldiagnos, design av diagnossystem, exempel på industriella tillämpningar.
- Matematisk modellering för feldetektering och isolering av fel med hjälp av modeller, konsistensrelationer, analytisk redundans.
- Strukturella metoder for feldiagnos, bipartita grafer, modellering för strukturell analys, matchning, analys av strukturella diagnosegenskaper, algoritmer för att hitta överbestämda ekvationsmängder för residualgenerering.
- Linjär och olinjär residualgenerering, observatörer och Kalmanfilter för diagnos.
- Statistiska metoder för feldetektion.
- Felisolering, beslut med strukturerade hypotestester, minimal hitting set.
- Datadriven feldiagnos, anomalidetektion, klassificering.
- Hybrid feldiagnos som kombinerar modellbaserade och datadrivna diagnosmetoder.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, lektioner och laborationer.
Examination
LAB1 | Laborationskurs | 2 hp | U, G |
DAT1 | Datortentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Institution
Institutionen för systemteknikKurslitteratur
Kompendier
- Mattias Nyberg och Erik Frisk, Model Based Diagnosis of Technical Processes
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Laborationskurs | 2 hp | U, G |
DAT1 | Datortentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
Kompendier
Mattias Nyberg och Erik Frisk, Model Based Diagnosis of Technical Processes
Ladda ner
I = Introducera, U = Undervisa, A = Använda
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
DAT1
|
analys, algebra, sannolikhetslära |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
DAT1
|
signaler och system, logik |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
LAB1
DAT1
|
Reglerteknik, fysikalisk modellering |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
LAB1
DAT1
|
feldiagnos, maskininlärning |
|
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
X
|
|
|
Information om aktuell forskning |
||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
|
LAB1
DAT1
|
Ingenjörsmässiga kompromisser vid design av diagnossystem |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
LAB1
DAT1
|
Laborationer på verkliga data eller realistiska modeller. Jämföra olika metoder för feldiagnos |
|
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
Genomgående synsätt vid design av diagnossystem |
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
X
|
LAB1
DAT1
|
Eget arbete på lektioner och laborationer |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
Laborationer i grupp |
||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
LAB1
|
Skriftliga labbrapporter |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
|
|
Exempel på industriella tillämpningar |
||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
|
LAB1
DAT1
|
Modellering, analys av diagnosegenskaper |
|
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
|
LAB1
DAT1
|
Design av diagnossystem |
|
4.5 Att realisera produkter och system |
|
X
|
|
LAB1
|
Implementation av algoritmer |
|
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
X
|
|
|
Laborationer med data från realistiska problemscenarier |
||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.