Master i Utomhus- och hållbarhetspedagogik, 120 hp
International master's programme in Outdoor and sustainability education, 120 credits
L7MUH
Undervisningsspråk
EngelskaStudieort
LinköpingExamensbenämning
Filosofie magisterexamen med huvudområde Pedagogik - inriktning mot utomhus- och hållbarhetspedagogik
Filosofie masterexamen med huvudområde Pedagogik - inriktning mot utomhus- och hållbarhetspedagogik
Studietakt
HelfartInledning
Utomhuspedagogik relaterar till ämnesintegrerad miljö- och hållbarhetsundervisning samt till disciplinär undervisning i olika ämnen. Programmet tränar studenterna i att använda miljöer utanför det traditionella klassrummet för undervisning och lärande. Programmet strävar efter en god balans mellan teoretisk fördjupning och praktisk handlingsburen kunskap. Undervisningen tar sin utgångspunkt i natur- och kulturlandskapet och relaterar dessa upplevelser till aktuell forskning genom föreläsningar och litteraturseminarier.
Syfte
Syftet är att studenten skall utveckla en vetenskaplig grund för ett kvalificerat utbildningsvetenskapligt arbete inom området utomhuspedagogik med speciellt fokus på miljö- och hållbarhetsundervisning. Programmet avser att utveckla verksamhetsnära professionell kompetens och kunskap inom ovanstående kunskapsfält. Programmet skall skapa förutsättningar för att utveckla vetenskaplig kunskap och praktisk kompetens. Utbildningens syfte är också att förbereda studenten för forskarutbildning och forskning.
Mål
Masterexamen
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
• visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Magisterexamen
Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Konkretisering av ovanstående mål framgår av programmets respektive kursplaner.
Innehåll
Programmet är ett tvåårigt mastersprogram med möjlighet att läsa mot en magisterexamen på ett år.
Programmet börjar med en kurs som behandlar utomhuspedagogik i relation till tvärvetenskapligt och ämnesfokuserad undervisning. Sedan följer en kurs med fokus på miljö- och hållbarhetsundervisning och på vilket sätt upplevelser i natur- och kulturmiljöer kan utgöra en betydelsefull komponent i lärandet. Som förberedelse för uppsatsskrivande och strukturerat utvecklingsarbete följer en kurs som behandlar vetenskapsteori och forskningsmetoder. Under andra terminen går två kurser på halvfart. En teoretisk specialiseringskurs och en fördjupningskurs med fokus på utomhuspedagogikens praktik.
Andra året börjar med en kurs med fokus på platsen som lärmiljö som fördjupar kopplingen mellan platser, kognitiva processer och hållbarhet. Utöver detta individanpassas utbildningen med en valbar kurs som ges i samarbete med andra program på Linköpings universitet. Det är också är möjligt att tillgodoräkna sig kurser med relevant innehåll från andra lärosäten. Fokus under andra året är på att förbereda studenterna på forskning och utvecklingsarbete. Uppsatskursen om 30 HP är den största kursen. Denna stöttas av en kurs i metodfördjupning och en kurs som ger praktisk erfarenhet av forskning och utveckling i akademiska eller utomhuspedagogiska miljöer.
Studenter som önskar ta ut en magisterexamen läser till största del samma kurser under första året som de som ska ta ut en masterexamen. Skillnaden är att under termin 2 ersätts kurserna Kognition och lärande i Antropocen samt Utomhuspedagogisk fördjupning med ett examensarbete på 15 hp.
För att underlätta planering ombeds studenter vid starten om de önskar ta ut en magisterexamen men det är möjligt att välja att fortsätta till en masterexamen. Det är också möjligt för tidigare studenter att bygga på med ett andra år och ta ut en masterexamen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs delvis utomhus under olika årstider. Studenterna behöver därmed ha kläder och skor som är lämpade för detta. Mindre kostnader för övernattning och regionala resor tillkommer.
Studentcentrerade arbetsformer där studenterna arbetar i mindre grupper är vanligt förekommande. Undervisningsformer är bland annat fältarbete, föreläsningar och seminarier. Examinationsformer är oftast individuella skriftliga uppgifter.
Förkunskapskrav
- Lärarexamen eller förskollärarexamen om minst 180 hp
eller
kandidatexamen i pedagogik, pedagogiskt arbete, geografi, biologi, ekologi eller hållbar utveckling eller motsvarande
eller
kandidatexamen samt 1 års väl dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid inom utomhuspedagogik eller hållbarhetsutbildning - Engelska 6 eller Engelska nivå 2
Undantag från svenska
Självständigt arbete (examensarbete)
För mastersexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng (15 för magisterexamen) inom huvudområdet för utbildningen.
Examenskrav
För filosofie masterexamen ska studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng ska utgöras av kurser på avancerad nivå, varav minst 60 högskolepoäng inklusive självständigt arbete inom respektive huvudområde.
För filosofie magisterexamen ska studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng varav minst 45 högskolepoäng ska utgöras av kurser på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng inklusive självständigt arbete inom respektive huvudområde.
Examensbenämning på svenska
Filosofie magisterexamen med huvudområde Pedagogik - inriktning mot utomhus- och hållbarhetspedagogik
Filosofie masterexamen med huvudområde Pedagogik - inriktning mot utomhus- och hållbarhetspedagogik
Examensbenämning på engelska
Degree of Master of Science (60 credits) with a major in Education - specialisation in Outdoor and sustainability pedagogy
Degree of Master of Science (120 credits) with a major in Education - specialisation in Outdoor and sustainability pedagogy
Särskild information
Avsteg från utbildningsplan
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.
Termin 1 HT 2026
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
947A16 | Utomhuspedagogik i teori och praktik | 15 | A1N | v202634-202643 | O |
|
947A14 | Forskningsteori och undersökningsmetoder | 15* | A1N | v202644-202713 | O |
|
*Kursen läses över flera terminer
|
||||||
947A15 | Miljö- och hållbarhetsundervisning i natur- och kulturlandskapet | 15* | A1N | v202644-202723 | O |
|
*Kursen läses över flera terminer
|
Termin 2 VT 2027
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
947A14 | Forskningsteori och undersökningsmetoder | 15* | A1N | v202644-202713 | O |
|
*Kursen läses över flera terminer
|
||||||
947A15 | Miljö- och hållbarhetsundervisning i natur- och kulturlandskapet | 15* | A1N | v202644-202723 | O |
|
*Kursen läses över flera terminer
|