Sociala relationer, lärarens ledarskap och konflikthantering, 7.5 hp
Social Relations, Classroom Management and Conflict Management, 7.5 credits
976G06
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Åsa MårtenssonKursansvarig
Åsa MårtenssonStudierektor eller motsvarande
Sofia NyströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1YRK | Yrkeslärarprogrammet | 5 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
- Yrkeslärarprogrammet
Förkunskapskrav
Särskild behörighet: kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper i ett eller flera yrkesämnen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- analysera och diskutera sociala relationer och samspel i skolan med hjälp av socialpsykologiska begrepp
- analysera och diskutera sociala processer, jämställdhet och jämlikhet med genusvetenskapliga begrepp
- beskriva och diskutera innebörden i centrala begrepp och modeller som rör lärares ledarskap i förhållande till individuella processer och grupprocesser
- analysera och diskutera konflikter med hjälp av konflikthanteringsmodeller
- analysera och diskutera sätt att förebygga och motverka olika former av kränkande särbehandling
- analysera och diskutera bruket av grupparbete som arbetsform i yrkesundervisning
Kursinnehåll
I kursen studeras fenomen så som sociala relationer, grupper och grupprocesser, jämställdhet, jämlikhet, konflikter och konflikthantering i undervisningssituationer. Kursinnehållet bearbetas bland annat genom litteraturstudier, diskussioner, grupparbeten samt rollspel.
De studerande övar sig i att omsätta teorier kring lärares ledarskap genom att aktivt öva på ledarrollen i form av rollspel och därmed utmana sitt agerande som ledare.
I kursen kommer de studerande fördjupar sin förståelse för konflikter och konflikthantering i undervisningssammanhang. Genom att aktivt medverka vid seminarier och grupparbeten ges möjlighet att utveckla modeller för att hindra och avstyra konflikter, mobbning och annan kränkande behandling.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier seminarier, grupparbete och självständiga studier. Kursuppgifter i form av fältuppgifter som relateras till litteraturstudier, används som stöd för lärande för den studerande.
Examination
Kursen examineras genom att studenten skriftligen beskriver och analyserar ett socialpsykologiskt dilemma med hjälp av några av de begrepp som introduceras i kursen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning | 7.5 hp | U, G, VG |
Böcker
Denna litteraturlista är preliminär
Titlar angivna med * finns att läsa online
ISBN: 9789140666796
I K Granström (red.) Forskning om lärares ledarskap i klassrummet
ISBN: 9789140691675
ISBN: 9789144082127
Kap. 1-6 & 9
ISBN: 9789147094059
ISBN: 9789144091891
Szklarski, A. Skolan som en arena för socialt samspel (2014)
Alternativt:
Szklarski, A. Om konflikter och konstruktiv konflikthantering (2007).
Granström, I K (red.) Forskning om lärares ledarskap i klassrummet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling*
ISBN: 9789127818408
Wernersson, I. (2017). Genusordning och utbildning – förr och nu.
ISBN: 9789147105434
Webbsidor
Om genus och skolans jämställdhetsmål
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.