Bedömning och betygssättning i didaktiska processer, 7.5 hp
Educational Assessment in Didacitc Processes, 7.5 credits
9VAA09
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Tobias JanssonKursansvarig
Tobias Jansson, Elisabeth Eriksson, Agneta GrönlundStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 1 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 2 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 3 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 4 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- jämföra betygssystem och bedömningstraditioner i historisk och internationell kontext
- använda bedömningsteoretiska begrepp och modeller för att analysera kunskapsbedömning
- utveckla och kritiskt granska redskap för att bedöma, betygssätta och kommunicera elevers lärande i enlighet med styrdokument.
- identifiera faktorer som kan påverka bedömningars likvärdighet och rättvisa
- diskutera pedagogiska, ämnesdidaktiska och etiska konsekvenser av bedömningssituationer
- kritiskt granska ett vetenskapligt arbete inom det bedömningsfältet
Kursinnehåll
I kursen studeras kunskapsbedömning och betygssättning utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Kursen behandlar lärares formella bedömningsuppdrag och vad det uppdraget innebär i praktiken. De studerande ska konstruera, analysera och kritiskt granska bedömningsinstrument i det egna ämnet. I detta sammanhang är begreppen giltighet, tillförlitlighet och likvärdighet centrala. I första hand fokuseras klassrumsbedömningar, men även nationella prov och internationella kunskapsmätningar uppmärksammas. Bedömningsteoretiska begrepp och redskap för både summativ och formativ bedömning studeras och problematiseras. I kursen behandlas bedömning ur såväl ett historiskt som ett internationellt perspektiv. Såväl etiska som pedagogiska och ämnesdidaktiska konsekvenser av olika former av bedömning problematiseras.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen samt seminarium med skriftligt underlag.
För att få VG på hel kurs krävs VG på modul Skriftlig tentamen: hemtentamen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN3 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 5 hp | U, G, VG |
STN2 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 1.5 hp | U, G |
MRE1 | Seminarium med skriftligt underlag, ämnesdidaktik | 1 hp | U, G |
Böcker
ISBN: 9789151104171
Artiklar
Finns under Kursdokument i LIsam.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.