Bedömning och betygssättning i didaktiska processer, 7.5 hp
Educational Assessment in Didacitc Processes, 7.5 credits
9VAA09
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Elisabeth ErikssonKursansvarig
Elisabeth Eriksson, Tobias JanssonStudierektor eller motsvarande
Henrik LindqvistKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 1 (HT 2021) | 202134-202143 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 2 (HT 2021) | 202134-202143 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 3 (HT 2021) | 202134-202143 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 4 (HT 2021) | 202134-202143 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (HT 2021) | 202134-202143 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (HT 2021) | 202134-202143 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (HT 2021) | 202134-202143 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (HT 2021) | 202134-202143 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (HT 2021) | 202134-202143 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (HT 2021) | 202134-202143 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (HT 2021) | 202134-202143 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (HT 2021) | 202134-202143 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- jämföra betygssystem och bedömningstraditioner i historisk och internationell kontext
- använda bedömningsteoretiska begrepp och modeller för att analysera kunskapsbedömning
- utveckla och kritiskt granska redskap för att bedöma, betygssätta och kommunicera elevers lärande i enlighet med styrdokument.
- identifiera faktorer som kan påverka bedömningars likvärdighet och rättvisa
- diskutera pedagogiska, ämnesdidaktiska och etiska konsekvenser av bedömningssituationer
- kritiskt granska ett vetenskapligt arbete inom bedömningsfältet
Kursinnehåll
I kursen studeras kunskapsbedömning och betygssättning utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Kursen behandlar lärares formella bedömningsuppdrag och vad det uppdraget innebär i praktiken. De studerande ska konstruera, analysera och kritiskt granska bedömningsinstrument i det egna ämnet. I detta sammanhang är begreppen giltighet, tillförlitlighet och likvärdighet centrala. I första hand fokuseras klassrumsbedömningar, men även nationella prov och internationella kunskapsmätningar uppmärksammas. Bedömningsteoretiska begrepp och redskap för både summativ och formativ bedömning studeras och problematiseras. I kursen behandlas bedömning ur såväl ett historiskt som ett internationellt perspektiv. Såväl etiska som pedagogiska och ämnesdidaktiska konsekvenser av olika former av bedömning problematiseras.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen samt seminarium med skriftligt underlag.
För att få VG på hel kurs krävs VG på modul Skriftlig tentamen: hemtentamen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN3 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 5 hp | U, G, VG |
STN2 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 1.5 hp | U, G |
MRE1 | Seminarium med skriftligt underlag, ämnesdidaktik | 1 hp | U, G |
Böcker
Myndighetstexter, texter ur antologier och ämnesdidaktisk litteratur tillkommer.
ISBN: 9789140696564
ISBN: 9789186529567
Finns i fulltext på Libris och på Skolverket.
ISBN: 9789127818408
ISBN: 9789140692641
Artiklar
Finns under Kursdokument i Lisam.
Finns under Kursdokument i Lisam.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Välkomstbrev | Välkomstbrev.docx | |
Studiehandledning | Studiehandledning.pdf |