Forskningsmetodiska begrepp och redskap, 7.5 hp
Methods, Concepts and Tools in Educational Sciences, 7.5 credits
LULV06
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Monica SandlundKursansvarig
Monica SandlundStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 1 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 2 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 3 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 4 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- planera ett väl avgränsat forskningsarbete
- identifiera och formulera forskningsproblem
- argumentera för teoretiska och metodiska aktiva val
- tillämpa intervju, enkät och observation i mindre undersökningar
- använda en inom området vedertagen begreppsapparat
- inhämta och kommunicera inom området relevanta vetenskapliga texter
- kritiskt granska utbildningsvetenskapliga utsagor och texter
Kursinnehåll
I kursen förbereder sig studenterna för att genomföra ett väl avgränsat forsknings- eller utvecklingsarbete. Studenterna uppövar sin förmåga i att identifiera möjliga forskningsproblem i skolans vardag och i att formulera forskningsbara forskningsfrågor. Skillnaden mellan kvalitativ och kvantitativ forskning behandlas liksom olika metodansatser och metoder för insamling och analys av data. Studenter uppövar även sin förmåga i att kommunicera och kritiskt granska vetenskapliga texter.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, grupparbete och individuellt arbete
Examination
Skriftlig redovisning i form av en kortare forsknings-PM
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning i form av en kortare forsknings-PM | 7.5 hp | U, G, VG |
Böcker
Sidan är under uppbyggnad / preliminär
ISBN: 9789147090686
ISBN: 9789147111657
Kvalitativ forskning och kvalitativ analys (s. 16-43)
s. 16-43 Kvalitativ forskning och kvalitativ analys
ISBN: 9127094650, 9789127094659
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Studiehandledning för LULUV06 HT 2020 | Studiehandledning för LULUV06 HT 2020.pdf |