Forskningsmetodiska begrepp och redskap, 7.5 hp
Methods, Concepts and Tools in Educational Sciences, 7.5 credits
LULV06
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Maria SparfKursansvarig
Maria SparfStudierektor eller motsvarande
Åsa JärnvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 1 (HT 2022) | 202234-202243 | Svenska | Linköping, Valla | |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 2 (HT 2022) | 202234-202243 | Svenska | Linköping, Valla | |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 3 (HT 2022) | 202234-202243 | Svenska | Linköping, Valla | |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 4 (HT 2022) | 202234-202243 | Svenska | Linköping, Valla | |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 6 (HT 2022) | 202234-202243 | Svenska | Linköping, Valla | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (HT 2022) | 202234-202243 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (HT 2022) | 202234-202243 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (HT 2022) | 202234-202243 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (HT 2022) | 202234-202243 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (HT 2022) | 202234-202243 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (HT 2022) | 202234-202243 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (HT 2022) | 202234-202243 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (HT 2022) | 202234-202243 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- planera ett väl avgränsat forskningsarbete
- identifiera och formulera forskningsproblem
- argumentera för teoretiska och metodiska aktiva val
- tillämpa intervju, enkät och observation i mindre undersökningar
- använda en inom området vedertagen begreppsapparat
- inhämta och kommunicera inom området relevanta vetenskapliga texter
- kritiskt granska utbildningsvetenskapliga utsagor och texter
Kursinnehåll
I kursen förbereder sig studenterna för att genomföra ett väl avgränsat forsknings- eller utvecklingsarbete. Studenterna uppövar sin förmåga i att identifiera möjliga forskningsproblem i skolans vardag och i att formulera forskningsbara forskningsfrågor. Skillnaden mellan kvalitativ och kvantitativ forskning behandlas liksom olika metodansatser och metoder för insamling och analys av data. Studenter uppövar även sin förmåga i att kommunicera och kritiskt granska vetenskapliga texter.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, grupparbete och individuellt arbete
Examination
Skriftlig redovisning i form av en kortare forsknings-PM
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning i form av en kortare forsknings-PM | 7.5 hp | U, G, VG |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.