Mångfald och genus inom teknikutveckling, 6 hp
Diversity and Gender in Engineering, 6 credits
TGTU84
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Katherine HarrisonStudierektor eller motsvarande
Darcy ParksUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 160 h
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FSärskild information
Kursen kan ej ingå i examen tillsammans med TGTU82
Kursen ges för
- Civilingenjörsprogram i datateknik
- Civilingenjörsprogram i energi - miljö - management
- Civilingenjörsprogram i industriell ekonomi
- Civilingenjörsprogram i medicinsk teknik
- Civilingenjörsprogram i mjukvaruteknik
- Civilingenjörsprogram i maskinteknik
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik
- Civilingenjörsprogram i industriell ekonomi - internationell
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik - internationell
- Civilingenjörsprogram i teknisk biologi
- Civilingenjörsprogram i kemisk biologi
Rekommenderade förkunskaper
Tre terminer på teknisk eller naturvetenskaplig utbildning.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten på en grundläggande nivå kunna:
- Beskriva, förklara och kritiskt analysera genusrelationer med koppling till teknik, teknisk design och social rättvisa.
- Beskriva och muntligt diskutera samspelet mellan genus, etnicitet, socioekonomisk bakgrund och tekniska utbildningar och arbetsplatser ur ett historiskt och samtida perspektiv.
- Tillämpa ett teoretiskt perspektiv från kursen på ett empiriskt exempel kopplat till studentens egna teknikområde.
- Skriftligt utreda, analysera och problematisera könspolitiska frågeställningar som uppstår i virtuella sammanhang.
Kursinnehåll
Kursen ger en bred introduktion till kritiska perspektiv på teknik och teknisk design, kopplat till genus, mångfald och social rättvisa. Under kursen diskuteras och behandlas följande:
- Hur genus och identitet förhåller sig till människors livsupplevelser och påverkar hur och vad vi vet om världen
- Begreppet identitet, inklusive genus, och hur det påverkas av faktorer som plats, tid och sammanhang
- Hur tekniskt orienterade yrken och arbetsplatser, och deras arbetsvillkor, påverkas av historiska och samtida föreställningar om genus och andra sociala kategorier
- Hur den virtuella världen kan ha reella konsekvenser för hur olika människor upplever och påverkas av dem
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
MOM1 | Seminarier | 1 hp | U, G |
UPG1 | Inlämningsuppgifter | 5 hp | U, 3, 4, 5 |
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier (U/G) samt individuella skriftliga fördjupningsuppgifter (U, 3, 4, 5).
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MOM1 | Seminarier | 1 hp | U, G |
UPG1 | Inlämningsuppgifter | 5 hp | U, 3, 4, 5 |
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier (U/G) samt individuella skriftliga fördjupningsuppgifter (U, 3, 4, 5).
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
X
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
X
|
X
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
X
|
X
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
X
|
X
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.