Masterprogram i matematik, 120 hp

Master's Programme in Mathematics, 120 credits

6MMAT

Undervisningsspråk

Svenska

Studieort

Linköping

Examensbenämning

Filosofie masterexamen med huvudområde Matematik

Studietakt

Helfart

Syfte

Masterprogrammet i matematik syftar till att ge studenterna de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för yrkesverksamhet eller för forskarutbildning inom matematikområdet. Utbildningsprogrammet svarar mot såväl nationella som internationella behov inom matematikområdet, samt behov från universitet, näringsliv och samhället i övrigt. Utbildningen bygger på en ämnesbas från relaterad kandidatutbildning och avser att ge fördjupad förståelse inom området och en grund till forskarutbildning i matematik, men även andra ämnen som använder mycket matematik.

Studenter från masterprogrammet i matematik ska:

  • ha genomgått en av landets mest attraktiva matematikutbildningar på avancerad nivå,
  • vara väl förberedda för forskarstudier, men också fungera väl på arbetsmarknaden såväl nationellt som internationellt,
  • vara väl förberedda för avancerad matematisk, naturvetenskaplig och teknisk kommunikation med skilda målgrupper,
  • kunna bidra till en hållbar utveckling av samhället. 

Mål

Matematiska, naturvetenskapliga och teknikvetenskapliga kunskaper

Studenter från masterprogrammet i matematik ska visa kunskap och förståelse inom matematikområdet inbegripet ett brett kunnande om området såväl som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området. Fokus ligger på avancerade frågeställningar inom matematik, där den utexaminerade ska kunna visa god förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar. De utexaminerade ska även ha övergripande kunskaper om aktuell matematisk forskning.
Utöver de mer generella målen ska studenterna från masterprogrammet i matematik ha tillgodogjort sig en

  • djup förståelse för centrala begrepp inom klassisk och modern matematik
  • förmåga att använda och skapa matematiska modeller för att beskriva och simulera företeelser inom exempelvis ekonomi, naturvetenskap och teknik samt förmåga att bedöma modellernas tillämpbarhet och begränsningar
  • förmåga att välja och använda lämpliga metoder för olika problemställningar

Individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt

Studenter från masterprogrammet i matematik ska

  • besitta de individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt som krävs för att kunna kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar även med begränsad information
  • kunna ta ansvar för sin egen roll i sitt arbete eller under fortsatta forskarstudier med avseende på yrkesetik, ansvar och pålitlighet
  • kunna göra relevanta bedömningar inom sitt område med hänsyn tagen till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.

Förmåga att arbeta i grupp och kommunicera

Studenter från masterprogrammet i matematik

  • ska kunna samverka med andra personer.
    Detta innebär förmåga att på ett aktivt sätt medverka till ett väl fungerande arbete i gruppen med tydliga roller och fördelning av ansvar och uppgifter
  • kan initiera, planera, leda och utvärdera omfattande projektarbeten
  • ska ha goda färdigheter i muntlig och skriftlig kommunikation.
    Detta innebär att kunna presentera information, problem och lösningar på ett strukturerat sätt, med relevanta tekniska hjälpmedel, i såväl tal som skrift, såväl på svenska som på engelska för olika målgrupper.

Planering, utveckling, och realisering av forsknings- och utvecklingsprojekt med hänsyn till samhälleliga och ekonomiska behov och krav

Studenter från masterprogrammet i matematik ska

  • ha kunskaper om matematikerns och matematikens roll i samhället både ur ett historiskt och aktuellt perspektiv
  • ha förståelse för de samhälleliga och ekonomiska villkor som råder inom området och för relaterad forskningsverksamhet
  • kunna initiera, arbeta i och leda avancerade utvecklingsprojekt med de metoder som är vedertagna inom området.
  • kunna planera, genomföra och redovisa ett forskningsprojekt
  • ha förståelse för hur forskningsresultat kan överföras till företagsmässigt användande. 

Innehåll

Inom masterprogrammet läses kurser främst på avancerad nivå. I utbudet ingår både mer teoretiska och mer tillämpningsorienterade kurser. De flesta kurser är valbara vilket ger studenten en stor frihet att utforma sin masterutbildning. Det finns också utrymme för att komplettera matematikkurserna med kurser från andra ämnesområden som t.ex. ekonomi, datalogi och fysik samt tekniska ämnen. Inom programmet finns dessutom inriktningar mot finansiell matematik, produktionsekonomi, signal- och bildbehandling, teoretisk datalogi och vetenskapliga beräkningar.

För att säkerställa att studenten har en god matematisk grund på avancerad nivå finns obligatoriska kurser. Programmet avslutas med ett examensarbete som kan utföras på företag och myndigheter eller på universitetet.

Programansvariga rekommenderar att följa ett spår genom utbildningen. På så sätt kan profilering mot exempelvis något av universitets starka forskningsområden inom matematik erhållas vilket tillsammans med examensarbetet kan vara en god introduktion till vidare studier på forskarnivå. 

Undervisnings- och arbetsformer

Utbildningen som är campusförlagd omfattar två års studier och ger en masterexamen i matematik.

  • Valfriheten i utbildningen är stor då endast ett fåtal av kurserna är obligatoriska
  • Kursutbudet framgår av programplanen
  • Undervisningen är upplagd så att man vanligtvis läser högst tre kurser parallellt
  • De flesta matematikkurserna är organiserade så att innehållet behandlas vid föreläsningar och lektioner
  • I vissa kurser ingår omfattande laborationer som skall redovisas muntligt och/eller skriftligt
  • Kurslitteraturen är ofta på engelska
  • Utbildningen avslutas med ett examensarbete på 30 hp

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet matematik
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

    Examenskrav

    • kandidatexamen specificerad i tillträdeskraven till programmet
    • godkänt resultat på alla obligatoriska kurser
    • godkänt resultat på valfria kurser så att kravet på 120 hp uppnås
    • 90 hp på avancerad nivå, inklusive examensarbete (30 hp) varav minst 60 hp (kurser + examensarbete) inom huvudområdet
    • examensarbete omfattande minst 30 hp på avancerad nivå presenterat och godkänt i enlighet med LiTH:s bestämmelser.

    Särskilda kurskrav

    För att uppfylla målen under rubriken (se ovan)

    • Samhälleliga villkor inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling (MTS) skall minst 6 hp vara godkända av följande kurser;
      • TKMJ24 Miljöteknik
      • TAOP63 Optimering av komplexa system
      • TRTE21 Kemi för rening och återvinning

    En kurs som innehållsmässigt överlappar en annan kurs kan inte räknas med i examen. Kurser som ingår i kandidatexamen kan inte räknas med i masterexamen. 

    Examensbenämning på svenska

    Filosofie masterexamen med huvudområde Matematik

    Examensbenämning på engelska

    Degree of Master of Science (120 credits) with a major in Mathematics

    Särskild information

    Forskarutbildningskurser

    Vissa forskarutbildningskurser kan läsas av masterstudenter.  Kontakta forskarstudierektor på respektive institution. 

    För att få räkna med en sådan kurs i masterexamen måste ansökan inlämnas till programnämndens verkställande avdelning som beslutar om kursen är lämplig och som också fastställer kursplan och poängsätter kursen.

    Övriga föreskrifter

    Se fliken Generella bestämmelser avseende behörighet, antagning, anstånd, studieuppehåll, studieavbrott samt antagning till senare del av utbildningsprogram.

    Avsteg från utbildningsplan

    Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.

    Termin 1 HT 2024

    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Block VOF
    Period 1
    TAMS32 Stokastiska processer 6 A1N 1 O
    TAOP34 Optimering av stora system 6 A1N 3 O
    TATM85 Funktionalanalys 6* A1N 2 O
    *Kursen läses över flera perioder
    TAMS39 Multivariat statistik 6 A1N 4 V
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TAMS46 Sannolikhetslära, fortsättningskurs 6 A1N 3 V
    Vartannatårskurs. Kursen ges jämna år.
    TATA74 Differentialgeometri 6* G2F 3 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TPPE16 Produktionsstrategier 6 A1N 2 V
    TPPE17 Corporate Finance 6 G2F 4 V
    Period 2
    TAOP04 Matematisk optimering 6 A1N 4 O
    Vartannatårskurs. Kursen ges jämna år.
    TATM85 Funktionalanalys 6* A1N 2 O
    *Kursen läses över flera perioder
    TAMS17 Statistisk teori, fortsättningskurs 6 A1N 1 V
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TATA74 Differentialgeometri 6* G2F 3 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TPPE29 Finansiella marknader och instrument 6 A1N 2 V
    TPPE76 Flödesplanering och -styrning 6 A1N 4 V
    TSIT02 Datasäkerhet 6 G2F 2 V
    TSKS33 Komplexa nätverk och stora datamängder 6 A1X 2 V
    Inriktning: Ekonomisk modellering och optimering
    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Block VOF
    Period 1
    TAMS46 Sannolikhetslära, fortsättningskurs 6 A1N 3 V
    Vartannatårskurs. Kursen ges jämna år.
    TPPE17 Corporate Finance 6 G2F 4 V
    Period 2
    TAOP04 Matematisk optimering 6 A1N 4 V
    Vartannatårskurs. Kursen ges jämna år.
    TPPE29 Finansiella marknader och instrument 6 A1N 2 V
    TPPE76 Flödesplanering och -styrning 6 A1N 4 V
    Inriktning: Matematik
    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Block VOF
    Period 1
    TAMS46 Sannolikhetslära, fortsättningskurs 6 A1N 3 V
    Vartannatårskurs. Kursen ges jämna år.
    TATA74 Differentialgeometri 6* G2F 3 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    Period 2
    TAMS17 Statistisk teori, fortsättningskurs 6 A1N 1 V
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TATA74 Differentialgeometri 6* G2F 3 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    Inriktning: Matematisk statistik för maskininlärning
    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Block VOF
    Period 1
    TAMS39 Multivariat statistik 6 A1N 4 V
    Varannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TAMS46 Sannolikhetslära, fortsättningskurs 6 A1N 3 V
    Vartannatårskurs. Kursen ges jämna år.
    Period 2
    TAMS17 Statistisk teori, fortsättningskurs 6 A1N 1 V
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TAMS41 Statistisk modellering med regressionsmetoder 6 A1N 3 V

    Termin 2 VT 2025

    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Block VOF
    Period 1
    TANA15 Numerisk linjär algebra 6 A1N 1 O
    TAMS29 Stokastiska processer för finansmarknadsmodeller 6 A1F 3 V
    TATA27 Partiella differentialekvationer 6* A1N 2 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TATA64 Grafteori 6* A1N 2 V
    *Kursen läses över flera perioder
    TATA66 Fourier- och waveletanalys 6* A1N 4 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Varannatårskurs. Kursen ges jämna år.
    TATA78 Komplex analys fk 6* A1N 2 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TBMI26 Neuronnät och lärande system 6 A1N 2 V
    TDDD20 Konstruktion och analys av algoritmer 6 A1N 3 V
    TDDD38 Avancerad programmering i C++ 6* A1N 2 V
    *Kursen läses över flera perioder
    TDDD41 Data Mining - Clustering and Association Analysis 6 A1N 3 V
    TMMV08 Beräkningsmetoder i strömningslära 6 A1N 3 V
    TPPE32 Finansiell riskhantering 6 A1F 2 V
    TPPE78 Kvantitativa modeller och analys inom verksamhetsstyrning 6 A1N 1 V
    Period 2
    TGTU98 Matematik, vetenskap och samhälle 6 G1F 4 O
    Ej obligatorisk för studenter som läst TGTU98 eller TGTU95 på kandidatprogrammet i matematik.
    TRTE21 Kemi för rening och återvinning 6 G1N 2 O/V
    Ingår i ett alternativobligatorium för MMAT. Se utbildningsplan.
    TANA31 Beräkningsmetoder för ordinära och partiella differentialekvationer 6 A1N 2 V
    TAOP87 Projekt i tillämpad optimering 6 A1N 3 V
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TATA27 Partiella differentialekvationer 6* A1N 4 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TATA64 Grafteori 6* A1N 2 V
    *Kursen läses över flera perioder
    TATA66 Fourier- och waveletanalys 6* A1N 2 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Varannatårskurs. Kursen ges jämna år.
    TATA78 Komplex analys fk 6* A1N 3 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TDDD12 Databasteknik 6 G2F 4 V
    TDDD14 Formella språk och automatateori 6 G2F 2 V
    TDDD38 Avancerad programmering i C++ 6* A1N 1 V
    *Kursen läses över flera perioder
    TDDE07 Bayesianska metoder 6 A1F 2 V
    TDDE31 Big Data Analytics 6 A1F 3 V
    TDDE65 Programmering av parallelldatorer - metoder och verktyg 6 A1N 2 V
    TMMV07 Beräkningsmetoder i strömningslära, fk 6 A1F 4 V
    TPPE74 Design och utveckling av produktionsverksamhet 6 A1F 4 V
    TSIT11 Kvantalgoritmer och kvantinformation 6 A1N 3 V
    Inriktning: Ekonomisk modellering och optimering
    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Block VOF
    Period 1
    TAMS29 Stokastiska processer för finansmarknadsmodeller 6 A1F 3 V
    TPPE32 Finansiell riskhantering 6 A1F 2 V
    TPPE78 Kvantitativa modeller och analys inom verksamhetsstyrning 6 A1N 1 V
    Period 2
    TPPE74 Design och utveckling av produktionsverksamhet 6 A1F 4 V
    Inriktning: Matematik
    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Block VOF
    Period 1
    TATA27 Partiella differentialekvationer 6* A1N 2 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TATA64 Grafteori 6* A1N 2 V
    *Kursen läses över flera perioder
    TATA66 Fourier- och waveletanalys 6* A1N 4 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Varannatårskurs. Kursen ges jämna år.
    TATA78 Komplex analys fk 6* A1N 2 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    Period 2
    TATA27 Partiella differentialekvationer 6* A1N 4 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TATA64 Grafteori 6* A1N 2 V
    *Kursen läses över flera perioder
    TATA66 Fourier- och waveletanalys 6* A1N 2 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Varannatårskurs. Kursen ges jämna år.
    TATA78 Komplex analys fk 6* A1N 3 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    Inriktning: Matematisk statistik för maskininlärning
    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Block VOF
    Period 1
    TDDD38 Avancerad programmering i C++ 6* A1N 2 V
    *Kursen läses över flera perioder
    TDDD41 Data Mining - Clustering and Association Analysis 6 A1N 3 V
    Period 2
    TDDD38 Avancerad programmering i C++ 6* A1N 1 V
    *Kursen läses över flera perioder
    TDDE07 Bayesianska metoder 6 A1F 2 V
    TDDE31 Big Data Analytics 6 A1F 3 V
    Inriktning: Teknisk matematik och beräkningsmatematik
    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Block VOF
    Period 1
    TATA66 Fourier- och waveletanalys 6* A1N 4 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Varannatårskurs. Kursen ges jämna år.
    TBMI26 Neuronnät och lärande system 6 A1N 2 V
    TMMV08 Beräkningsmetoder i strömningslära 6 A1N 3 V
    TSBK07 Datorgrafik 6* A1N 4 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Period 2
    TATA66 Fourier- och waveletanalys 6* A1N 2 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Varannatårskurs. Kursen ges jämna år.
    TDDE65 Programmering av parallelldatorer - metoder och verktyg 6 A1N 2 V
    TMMV07 Beräkningsmetoder i strömningslära, fk 6 A1F 4 V
    TSBK07 Datorgrafik 6* A1N 1 V
    *Kursen läses över flera perioder

    Termin 3 HT 2025

    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Block VOF
    Period 1
    TAMS39 Multivariat statistik 6 A1N 4 V
    Varannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TAMS43 Sannolikhetsteori och bayesianska nätverk 6* A1N 4 V
    *Kursen läses över flera perioder
    TAMS81 Statistisk försöksplanering 6 A1F 4 V
    Gäller endast TB och KB, profilerna Sensorer och material i biomedicin (TB) och Protein science and Technology (KB) fr.o.m. kull 2016: Inom examen ska en extra kurs i matematik/tillämpning av matematik väljas. TANA21, TAOP88, TSRT62, TATM38 samt TAMS81 är förslag på lämpliga kurser.
    TATA62 Projektkurs i tillämpad matematik, CDIO 12* A1F 4 V
    *Kursen läses över flera perioder
    TATA74 Differentialgeometri 6* G2F 3 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TATM38 Matematiska modeller i biologi 6 A1N 3 V
    TDDC88 Programutvecklingsmetodik 12* A1N 1 V
    *Kursen läses över flera perioder
    TDDD08 Logikprogrammering 6 A1N 4 V
    TDDE15 Avancerad maskininlärning 6 A1F 1 V
    TNM067 Vetenskaplig visualisering 6 A1N 3 V
    TPPE53 Finansiell värderingsmetodik 6 A1F 2 V
    TSBB06 Multidimensionell signalanalys 6* A1N 2 V
    *Kursen läses över flera perioder
    TSIT03 Kryptoteknik 6 A1N 2 V
    TSKS12 Modern kanalkodning, inferens och inlärning 6 A1N 1 V
    TSKS15 Detektion och estimering av signaler 6 A1N 4 V
    Period 2
    TAOP04 Matematisk optimering 6 A1N 4 O
    Vartannatårskurs. Kursen ges jämna år.
    TAOP63 Optimering av komplexa system 6 A1N 2 O/V
    Ingår i ett alternativobligatorium för MMAT. Se utbildningsplan.
    TKMJ24 Miljöteknik 6 G1N 1 O/V
    Ingår i ett alternativobligatorium för MMAT. Se utbildningsplan.
    TAMS17 Statistisk teori, fortsättningskurs 6 A1N 1 V
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TAMS43 Sannolikhetsteori och bayesianska nätverk 6* A1N 4 V
    *Kursen läses över flera perioder
    TAOP18 Optimering av försörjningskedjor 6 A1F 1 V
    TATA62 Projektkurs i tillämpad matematik, CDIO 12* A1F 4 V
    *Kursen läses över flera perioder
    TATA74 Differentialgeometri 6* G2F 3 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TDDC88 Programutvecklingsmetodik 12* A1N 1 V
    *Kursen läses över flera perioder
    TDDD56 Multicore- och GPU-Programmering 6 A1N 2 V
    TEIO29 Ledarskap och organisation 6 G1F 1 V
    TPPE61 Finansiell optimering 6 A1F 2 V
    TSBB06 Multidimensionell signalanalys 6* A1N 3 V
    *Kursen läses över flera perioder
    TSRT08 Optimal styrning 6 A1N 3 V
    Inriktning: Ekonomisk modellering och optimering
    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Block VOF
    Period 2
    TAOP04 Matematisk optimering 6 A1N 4 V
    Vartannatårskurs. Kursen ges jämna år.
    TAOP18 Optimering av försörjningskedjor 6 A1F 1 V
    TAOP63 Optimering av komplexa system 6 A1N 2 V
    TPPE61 Finansiell optimering 6 A1F 2 V
    Inriktning: Matematik
    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Block VOF
    Period 1
    TATA74 Differentialgeometri 6* G2F 3 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    Period 2
    TAMS17 Statistisk teori, fortsättningskurs 6 A1N 1 V
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TATA74 Differentialgeometri 6* G2F 3 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    Inriktning: Matematisk statistik för maskininlärning
    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Block VOF
    Period 1
    TAMS39 Multivariat statistik 6 A1N 4 V
    Vartannatårskurs. Ges udda år.
    TAMS43 Sannolikhetsteori och bayesianska nätverk 6* A1N 4 V
    *Kursen läses över flera perioder
    TAMS81 Statistisk försöksplanering 6 A1F 4 V
    TDDE15 Avancerad maskininlärning 6 A1F 1 V
    Period 2
    TAMS17 Statistisk teori, fortsättningskurs 6 A1N 1 V
    Vartannatårskurs. Kursen ges udda år.
    TAMS43 Sannolikhetsteori och bayesianska nätverk 6* A1N 4 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Inriktning: Teknisk matematik och beräkningsmatematik
    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Block VOF
    Period 1
    TSBB06 Multidimensionell signalanalys 6* A1N 2 V
    *Kursen läses över flera perioder
    Period 2
    TSBB06 Multidimensionell signalanalys 6* A1N 3 V
    *Kursen läses över flera perioder
    TSRT08 Optimal styrning 6 A1N 3 V

    Termin 4 VT 2026

    Preliminära kurser
    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Block VOF
    Period 1
    TQXX30 Examensarbete 30* A2E - O
    *Kursen läses över flera perioder
    Period 2
    TQXX30 Examensarbete 30* A2E - O
    *Kursen läses över flera perioder

    Programmens upplägg och organisation

    Utbildningarnas innehåll och utformning skall kontinuerligt revideras så att nya rön integreras i kurser och inriktningar. Inom ett utbildningsprogram kan det finnas flera studieinriktningar/profiler. Studieinriktningarna/profilerna samt regler för val av dessa framgår av de programspecifika utbildningsplanerna och programplanerna.

    Programmens upplägg och organisation skall följa fastställda kriterier som sammanfattas i utbildningsplanen för varje program.

    • Utbildningsplanen definierar målen för utbildningsprogrammet.
    • Ur programplanen, som utgör en del av utbildningsplanen, framgår i vilken programtermin de olika kurserna är placerade och deras tidsmässiga placering under läsåret.
    • I kursplanen anges bland annat kursens mål och innehåll samt de förkunskaper som, utöver antagningskrav till programmet, behövs för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.

    Examensfordringar

    För antagna senare än 1 juli 2007 gäller examensfordringar enligt högskoleförordning 2007. Den som fullgjort utbildningsmoment efter 1 juli 2007 har rätt att prövas mot examensfordringar enligt högskoleförordning 2007. Dessutom gäller lokala föreskrifter enligt fakultets- och universitetsstyrelsens beslut, https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall, Utbildning på grund- och avancerad nivå/Examina. 

    Högskolelagen 1 kap. 8 §:
    Den grundläggande högskoleutbildningen skall ge studenterna

    • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
    • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem samt
    • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

    Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

    • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
    • följa kunskapsutvecklingen, och
    • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

    Examen inom ett program

    Programspecifika examenskrav framgår av utbildningsplanen för respektive program.

    Behörighet samt studiernas påbörjande och anstånd

    Den som är antagen till utbildningsprogram skall börja studierna den termin som avses i beslutet om antagning. Tid och plats för det obligatoriska uppropet meddelas till den som är antagen till termin 1.

    För fullständiga regler för behörighet samt studiernas påbörjade och anstånd, se antagningsordning för Linköpings universitet, Dnr LiU-2022-01200 (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622645). 

    Antagning till senare del av program

    Med antagning till del av utbildningsprogram avses antagning till programstudier med syfte att slutföra programmet till examen. Antagning till senare del av program kan enbart ske i den mån resurserna så tillåter och plats finns tillgänglig. Den sökande måste dessutom uppfylla tillträdeskraven till den aktuella programterminen, se behörighetsregler, Dnr LiU-2022-00174 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/1179685). 

    Studieuppehåll

    Anmälan om studieuppehåll görs via ett webbformulär Blanketter och formulär. Görs inte sådan anmälan och inte heller kursregistrering under den första terminen som uppehållet gäller betraktas uppehållet som studieavbrott. Studieuppehåll kan endast göras hel termin och anmälas för högst två terminer i taget. Anmälan om återupptagande av studier sker i samband med kursanmälan inför påföljande termin, efter uppehållet. 

    Den som gör studieuppehåll kan under uppehållet tentera s.k. resttentamina. Den studerande ansvarar själv för att anmälan till kurser görs i tid inför återupptagandet av studierna.

    Avbrott på program

    Studerande som önskar avbryta sina programstudier anmäler detta till studievägledare. En studerande som lämnar studierna utan att anmäla studieuppehåll och inte kursregistrerar sig närmast följande termin anses ha avbrutit studierna. Den som avbrutit studierna får återkomma i utbildningen om det finns ledig plats som inte behövs för studerande som återkommer efter studieuppehåll och studerande som får byta läroanstalt och/eller program.

    Kurser inom utbildningsprogram

    I programplanerna för respektive utbildningsprograms olika årskurser anges vilka kurser som är obligatoriska (o), valbara (v) samt frivilliga (f). De kurser som anges som frivilliga (f) i programplanen får inte räknas in i examen.

    Läsa kurser på annat program eller forskarutbildningskurser

    Civilingenjörsstudenter kan läsa kurser som förekommer i programplanerna termin 7 och högre på samtliga civilingenjörsprogram. För tillträde till kurs på termin 7 och högre krävs att man uppnått 150 hp inom det program som man är antagen till.

    För att läsa forskarutbildningskurser krävs att den studerande är på masternivå, dvs motsvarande åk 4-5, eller följer ett masterprogram. Information lämnas av respektive institutions forskarstudierektor.

    Tillträde gäller i den mån resurserna så tillåter och plats finns tillgänglig. Vid val av kurs på annat program eller forskarutbildningskurser gäller att de i kursplanen för kursen angivna förkunskaperna bör vara inhämtade.

    För att tillgodoräkna kurserna i examen, se nedan om tillgodoräknande.

    Tillgodoräknande av kurser utanför programplanen

    För att tillgodoräkna kurser utanför programplanen (t.ex. fristående kurser eller kurser på annat program) i examen måste den studerande ansöka om detta och få beviljande hos programnämnden. Kursen ska vara avklarad vid ansökningstillfället.

    Anmälan till programkurser

    Anmälan till kurser som ges inom program görs under anvisad tid, preliminärt 1-10 april inför höstterminen, och 1-10 oktober inför vårterminen. Information om kursanmälan finns på studievägledningens informationssidor, meddelas till studerande via e-post eller programrum och vid schemalagda informationstillfällen.

    Vid förändringar i programplanen

    I de fall programplanen genomgår förändringar kan det i enskilda fall krävas studieplanering i samråd med studievägledare, se rubrik Anvisningar för studieplanering.

    Anvisningar för studieplanering

    Studerande som är i behov av stöd vid planeringen av de fortsatta studierna hänvisas till programmets studievägledare. En studieplanering innebär att studenten och studievägledaren gemensamt kommer fram till en individuell planering av studierna kommande termin. I den individuella planeneringen kan den studerande tillåtas göra avsteg från den generella programplanen. Vid en studieplanering prioriteras kurser från tidigare årskurser och i mån av utrymme kan nya kurser planeras in. 

    Studieplanering sker regelmässigt när den studerande:

    • inte uppfyller krav för uppflyttning till högre terminer. För att den studerande i de fallen ska kunna delta i kurser från högre årskurser krävs dessutom beslut om dispens,
    • inte uppfyller krav för att påbörja sitt examensarbete.

    Andra tillfällen när studieplanering kan vara aktuell:

    • när en student tidigt i utbildningen har kommit efter i studierna och har ett antal kurser oavslutade,
    • studerande som inte uppfyller förkunskapskrav för påbörjande av kandidatprojekten inom termin 6 på civilingenjörsprogrammen,
    • vid förändringar i programplanen,
    • vid antagning till senare del av program,
    • efter genomförda utlandsstudier,
    • vid återkomst till utbildningsprogram efter ett studieuppehåll.

    Studievägledaren är vid dessa tillfällen ett stöd för studentens planering av fortsatta studier, även i de fall studenten själv kan anmäla sig till och registrera sig på aktuella kurser utan krav på särskilt beslut för de fortsatta studierna. 

    Del av utbildningen utomlands

    Studerande kan byta ut studier vid tekniska fakulteten vid LiU mot studier vid ett utländskt universitet/högskola och/eller förlägga examensarbetet utomlands.

    Vid utbyte av studier (kurser) vid tekniska fakulteten vid LiU mot studier utomlands godkänner utbildningsledaren en preliminär studieplan. Efter utbytet ansöker studenten om tillgodoräknande av avslutade kurser. Riktlinjen för tillgodoräknande vid ett utbyte är att kurserna ska vara i linje med programmets inriktning.

    Regelverk för behörighet, rangordning och nominering för utlandsstudier via tekniska fakultetens utbytesavtal, se Dnr LiU-2022-04416 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622362), samt för de obligatoriska utlandsstudierna inom Ii/Yi, se Dnr LiU-2022-04415 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/755476).

    Examensarbete för civilingenjörsexamen 300 hp, teknologie masterexamen, naturvetenskaplig masterexamen, filosofie masterexamen, teknologie magisterexamen samt masterexamen utan förled

    Här anges allmänna bestämmelser för examensarbetet. Respektive programnämnd kan ha kompletterande, programspecifika regler, som återfinns i utbildningsplanen och/eller i kursplanen för examensarbetet. Information om anmälan, reflektionsdokument, möjliga examinatorer med mera finns på Information

    Allmänna bestämmelser

    För avläggande av civilingenjörsexamen 300 hp, teknologie masterexamen, naturvetenskaplig masterexamen, filosofie masterexamen, teknologie magisterexamen samt masterexamen utan förled fordras att den studerande har utfört ett godkänt examensarbete. Examensarbetets delar framgår av respektive kursplan.

    Mål

    Examensarbetets mål framgår av respektive kursplan, se https://liu.se/studieinfo.

    Omfattning

    Krav på omfattning på examensarbetet för respektive typ av examen framgår av programmets utbildningsplan.

    Miljö där examensarbetet genomförs

    Arbetet utförs som :

    • ett internt förlagt examensarbete vid någon i utbildningen medverkande institution vid LiU eller
    • ett externt förlagt examensarbete, på ett företag, myndighet, eller annan organisation i Sverige eller utomlands, som av examinator bedöms kunna hantera ett examensarbete som uppfyller de krav som ställs, eller
    • ett examensarbete inom utbytesavtal i samband med studier utomlands varvid alla studieresultat tillgodoräknas av ansvarig programnämnd.

    Vilka huvudområden som är tillåtna inom respektive utbildningsprogram framgår av programmets utbildningsplan. Eventuella individuella ärenden som har med huvudområde att göra avgörs av ansvarig programnämnd.

    Vilka examinatorer som inom visst huvudområde kan examinera examensarbetet, beslutas av den programnämnd som ansvarar för generella examina inom huvudområdet. Se aktuell lista på  Information

    Examensarbete inom avtal i samband med utlandsstudier

    Vid utlandsstudier inom avtal tillämpas det mottagande lärosätets aktuella bestämmelser för examensarbeten. Studenten ska i samråd med programnämnden förvissa sig om att det tilltänkta examensarbetet utförs inom för programmet tillåtet huvudområde. Godkända huvudområden för examensarbete finns angivna i utbildningsplanen för respektive program.

    Intyg om godkänt examensarbete samt ett exemplar av examensarbetesrapporten (pdf-fil) ska lämnas till ansvarig programnämnd.

    Val av examensarbete

    Examensarbetet väljs i samråd med examinator som också ansvarar för att uppgiftens inriktning, omfattning och nivå uppfyller de krav som anges i kursplanen.

    I de fall det kan bli aktuellt bör frågor kring upphovsrätt, patent och ersättning kopplat till arbetets resultat regleras i förväg. Examensarbetaren kan själv ingå avtal om sekretess för att få tillgång till konfidentiell information nödvändig för genomförandet av examensarbetet. Handledare och examinator avgör dock själva om de godtar att skriva under sekretessförbindelser varför konfidentiell information normalt inte får vara av en sådan karaktär att den är nödvändig för att handleda eller betygsätta arbetet. Om inte synnerliga skäl föreligger ska hela examensarbetesrapporten offentliggöras i samband med godkännandet. Om någon del av rapporten inte bör offentliggöras måste detta godkännas i förväg av examinator och berörd prefekt. Observera att beslut kring sekretess ytterst avgörs av förvaltningsdomstol.

    Påbörjande av examensarbete

    Krav för påbörjande av examensarbetet framgår av gällande kursplan som nås via respektive programplan i Studieinfo, https://liu.se/studieinfo.

    Anmälan till examensarbetet görs vid examensarbetets påbörjande på Anmälan. Registrering på examensarbetet ska ske före arbetets start.

    Examinator ska före start av examensarbetet kontrollera att studenten uppfyller villkoren för påbörjande av examensarbete inom aktuellt huvudområde. Stöd för detta fås från Studieadministrativa enheten som kontrollerar den allmänna behörigheten för att påbörja examensarbetet.

    Studenten ska även anmäla påbörjande av examensarbetet på berörd institution.

    Examensarbete tillsammans med annan studerande

    I de fall två studerande genomför examensarbete tillsammans ska vars och ens bidrag till arbetet redovisas. Arbetets omfattning ska sammantaget motsvara två individuella arbeten. Examinator ska säkerställa att respektive studerande har bidragit på ett tillfredsställande sätt till arbetet, och uppfyller de krav som ställs för att bli godkänd på examensarbetet.

    Examensarbete som genomförs gemensamt av fler än två studerande tillåts inte.

    Examinator

    Examinatorn ska inneha en läraranställning vid LiU i enlighet med LiUs anställningsordning Dnr LiU-2022-04445 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622784) som professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor eller postdoktor samt ha kompetens att examinera examensarbete (via till exempel forskning, handledning, undervisning) inom aktuellt huvudområde och vara utsedd av respektive programnämnd. Respektive programnämnd kan även utse Emerita/Emeritus som examinator på enskilt examensarbete.

    Examinator skall:

    • före start av examensarbetet säkerställa att den studerande uppfyller villkoren för påbörjande av examensarbete inom aktuellt huvudområde. Kontroll av tillträdeskraven genomförs av Studieadministrativa enheten och delges examinator
    • kontrollera att eventuella särskilda förkunskapskrav är uppfyllda, t.ex. att studenten kan påvisa viss fördjupning inom för examensarbetet relevant område
    • fastställa inriktning och huvuduppgifter för examensarbetet baserat på en bedömning om examensarbetet leder till att kursplanens lärandemål kommer att uppfyllas
    • i samband med planeringsrapporten, kontrollera att studenten är registrerad på examensarbetet och att det finns en utsedd handledare
    • godkänna/underkänna planeringsrapport
    • godkänna/underkänna halvtidskontroll
    • ansvara för att handledaren/handledarna fullgör sina uppgifter
    • godkänna arbetet för framläggning
    • innan framläggningen kontrollera att föreslagen opponent uppfyller villkoren för påbörjande av examensarbete samt har genomfört tre auskultationer
    • godkänna/underkänna genomförd framläggning och opposition på denna
    • godkänna ett avslutande reflektionsdokument
    • tillse att det godkända examensarbetet uppfyller kursplanens lärandemål och övriga krav samt betygsätta examensarbetet (endast betyg G=Godkänd, U=Underkänd)

    I de fall examensarbete utförs gemensamt av två studerande med olika huvudområden skall där så krävs en examinator i respektive huvudområde tillsättas.

    Handledare

    Examensarbetaren ska ha tillgång till en intern handledare vid den institution där examensarbetet är registrerat. Den interna handledaren ska ha en examen som minst motsvarar nivån för aktuellt examensarbete. Den interna handledaren och examinator kan i undantagsfall vara samma person. Beslut om undantag fattas av berörd programnämnd innan examensarbetet påbörjas.

    Handledaren ska säkerställa att studenten får hjälp med

    • expertstöd i generella metodfrågor, ämneskunskap samt rapportskrivning
    • problemformulering och avgränsningar för arbetet
    • tidsmässig planering av arbete och val av lämpliga lösningsmetoder

    Då examensarbetet utförs utanför den tekniska fakulteten vid LiU ska även en extern handledare från uppdragsgivaren utses.

    Planeringsrapport

    Den studerande ska under de första veckorna av examensarbetet göra en planeringsrapport innehållande:

    • preliminär titel på examensarbetet
    • en preliminär problemformulering satt i relation till litteraturbasen
    • en preliminär beskrivning av angreppssätt
    • planerad litteraturbas
    • en tidplan för examensarbetets genomförande inklusive planerade datum för halvtidskontroll och framläggning

    Problemformuleringen ska vara avgränsad, realistisk och satt i ett samhälleligt/affärsmässigt nyttoperspektiv. Begreppet samhällelig ska här förstås som innefattande även universitet och högskolor.

    Halvtidskontroll

    Ungefär halvvägs in i examensarbetet ska examensarbetaren vid en halvtidskontroll redovisa för examinator hur arbetet fortskrider relativt planeringsrapporten. Även handledaren bör då medverka. Formerna för halvtidskontrollen kan variera från en muntlig genomgång till ett öppet seminarium. Halvtidskontrollen kan leda till tre utfall

    1. Arbetet har väsentligen genomförts enligt planeringsrapporten och kan fortsätta som planerat. Halvtidskontrollen är godkänd.
    2. Arbetet har genomförts med vissa avvikelser från planeringsrapporten, arbetet bedöms dock kunna slutföras med mindre justeringar i problemformulering, angreppssätt och/eller tidplan. Halvtidskontrollen är godkänd.
    3. Arbetet har i väsentliga avseenden avvikit från planeringsrapporten och arbetet riskerar att underkännas. Halvtidskontrollen är inte godkänd. En ny planeringsrapport måste tas fram och en ny halvtidskontroll göras.

    Redovisning

    Examensarbetet ska redovisas muntligt och skriftligt, på svenska eller engelska. Observera att för de internationella masterprogrammen gäller att redovisningsspråk är engelska. Programnämnden kan medge att redovisningen gör även på andra språk.

    Den muntliga redovisningen ska ske vid en framläggning som ska vara offentlig om det inte finns synnerliga skäl däremot. Den skriftliga redovisningen ska ske i form av en professionellt utformad examensarbetesrapport. Framläggningen och examensarbetesrapporten ska följa anvisningarna nedan.

    Framläggning

    Den muntliga framläggningen sker då examinator anser arbetet färdigt för presentation. Framläggningen av examensarbetet ska genomföras på plats på LiU och vid en tidpunkt då andra studenter kan auskultera. Detta gör att framläggning kan ske på en tid som den studerande överenskommit med examinator om, vanligtvis från omtentamensperioden i augusti till midsommar, och efter det att den studerande genomfört sina auskultationer.

    Den muntliga presentationen ska ge en bakgrund till det studerade problemet, beskriva metoder, samt presentera resultat och slutsatser. Framläggningen riktas till auditoriet som helhet och inte enbart till specialister. Efter den muntliga framläggningen ska studenten bemöta opponentens kritik och ge tillfälle till övriga deltagare att ställa frågor. Framläggning och opposition ska godkännas av examinator. När eventuella påtalade slutjusteringar av examensarbetesrapporten är utförda, reflektionsdokumentet är godkänt och den studerande har fullgjort opposition på ett annat examensarbete rapporteras examensarbetet som godkänd kurs och poängen kan tillgodoräknas till examen.

    Examensarbetesrapport

    Den skriftliga examensarbetesrapporten ska vara utförlig och professionellt skriven, samt påvisa en vetenskaplig ansats. Rapporten ska utformas i enlighet med god sed för källhänvisning (referenser eller citat med angivande av källa) vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Det ska likaså framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination, exempelvis från kandidatarbete, projektrapporter etc. (ibland kallat självplagiering). Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.

    Innehållet ska vara lättillgängligt och den skriftliga framställningen är viktig. Det ska finnas en bakgrund och en tydlig problemformulering; val av lösningsmetoder ska tydligt motiveras och en tydlig koppling ska finnas mellan resultat och slutsatser. Inomvetenskapligt erkända metoder ska användas vid resultatbearbetning. Diskussionen ska vara utförlig och visa på den studerandes förmåga till kritiskt tänkande. Rapporten ska innehålla god källhantering och en kort sammanfattning. I de fall rapportens huvudspråk är svenska ska den även innehålla en sammanfattning på engelska. Manus färdigt för publicering ska tillsammans med ett reflektionsdokument över genomfört arbete inlämnas till examinator senast 10 arbetsdagar efter den muntliga framläggningen. Undantag från detta kan medges av examinator. Om inte slutgiltiga dokument inkommer i tid kan examinator besluta om att framläggningen ska göras om.

    Tekniska fakulteten vid Linköpings universitet förordar publicering av examensarbetsrapporten.

    Opposition

    Muntlig opposition genomförs i samband med genomförandet av det egna examensarbetet, dvs i slutet av den egna utbildningen, och ska genomföras på plats. Opponenten ska ha genomfört tre auskultationer innan oppositionen. Opposition görs på annat examensarbete på samma nivå och med samma omfattning som det egna examensarbetet. I normalfallet skall antalet opponenter överensstämma med antalet respondenter. Examinator kan i undantagsfall besluta om annat antal opponenter, om skäl föreligger. Examinationsmomentet opposition i examensarbetet är poängsatt, se kursplanen.

    Opponenten skall:

    • diskutera och kommentera val av lösningsmetoder, resultat och ev. databearbetning, slutsatser, tänkbara alternativa lösningar och slutsatser, samt källbehandling
    • kommentera examensarbetesrapportens principiella upplägg och relaterade formella stilistiska aspekter, samt det muntliga framförandet
    • belysa det presenterade examensarbetets förtjänster och brister

    Oppositionen bör tidsmässigt vara av ungefär samma omfattning som framläggningen och ska inkludera en diskussion där respondenten (den som lägger fram sitt arbete) bemöter och kommenterar opponentens kritik.

    Om inte annat överenskommits ska opponenten senast en vecka innan framläggningen skriftligen redogöra för examinatorn viktiga frågeställningar som kommer att behandlas, samt för upplägget av oppositionen. Opponent och examinator går tillsammans igenom oppositionens upplägg.

    Auskultation

    Den studerande ska auskultera, d.v.s. närvara, vid framläggningar av examensarbeten, se kursplanen. Auskultation skall ske på framläggning av examensarbete med samma eller högre nivå än det egna examensarbetet.

    Ett auskultationstillfälle kan med fördel ersättas av ett licentiatseminarium eller en doktorsdisputation. Studenten ansvarar då själv för att intyg på närvaron skrivs och lämnas till administratör på institutionen för inläggning i LADOK. Auskultation ingår som poängsatt moment i examensarbetet, se kursplanen.

    Auskultationerna ska vara genomförda före egen framläggning och opposition. När under utbildningen som auskultation få göras framgår av kursplan för examensarbetet.

    Auskultationerna ska genomföras på plats. Det går inte att delta på distans.

    Reflektionsdokument

    Ett reflektionsdokument över genomfört arbete ska inlämnas till examinator senast 10 arbetsdagar efter den muntliga framläggningen. Instruktioner för reflektionsdokumentet nås via Reflektionsdokument

    Betyg

    Examensarbetet betygsätts med en av betygsgraderna Godkänd eller Underkänd. För att studenten ska få betyget Godkänd ska samtliga moment vara slutförda med godkänt resultat.

    Rätten till handledning

    Den studerande förväntas kunna prestera ett godkänt examensarbete inom givna tidsramar. Efter det att studenten registrerats på examensarbetet i Ladok är institutionen skyldig att ge handledning i högst:

    • 18 månader för examensarbete om 30 hp
    • 21 månader för examensarbete om 45 hp
    • 24 månader för examensarbete om 60 hp.

    Därefter kan examinator i särskilda fall besluta om ytterligare handledningstid. Om examinator beslutar att handledningen ska upphöra ska examensarbetet underkännas. Examensarbetet behöver dock inte underkännas om det bedöms att det kan slutföras utan ytterligare handledning.

    Om examensarbetet underkänts av ovanstående eller andra skäl hänvisas den studerande till att genomföra ett nytt examensarbete. Att genomföra ett nytt examensarbete innebär dock högst begränsade möjligheter till handledning.

    Kvalitetsansvar

    Respektive programnämnd har det övergripande ansvaret för kvaliteten i utbildningsprogrammen. Detta ansvar omfattar även examensarbetet. Kvalitetskontrollen sker på det sätt som fastställs av fakultetsstyrelsen.

    Dispens

    Om synnerliga skäl föreligger kan dispens ges från ovanstående regelverk. 

    Dispens att ersätta den muntliga oppositionen med en utförlig skriftlig opposition kan ges efter godkännande av programnämnden då alla övriga moment för examen är uppfyllda, examensarbetet är framlagt och det finns synnerliga skäl. Det är examinator som ansöker till programnämnden om dispens för skriftlig opposition.

    Skriftlig opposition kan genomföras på något av följande sätt:

    • Studenten gör en skriftlig opposition på ett arbete som gjorts av en annan student, vars examinator sedan granskar oppositionen
    • Studentens examinator uppdrar åt vederbörande att göra en skriftlig opposition på ett examensarbete som redan tidigare examinerats av examinator.

    Vid skriftlig opposition finns det inte behov av en inledande redogörelse över upplägget av oppositionen.

    Dispens från att genomföra den muntliga oppositionen på plats (och istället genomföra den på distans) med hänvisning till synnerliga skäl ges av examinator. Exempel på synnerliga skäl är avsaknad av visum för att komma till Sverige. 

    Dispens från att genomföra framläggning på plats (och istället genomföra den på distans) kan ges av respektive programnämnd om synnerliga skäl föreligger. Exempel på synnerliga skäl är avsaknad av visum för att komma till Sverige. Det är examinator som ansöker till programnämnden om dispens från att genomföra framläggningen på plats.

    Kursplan

    För varje kurs ska en kursplan finnas. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som erfordras för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.

    Schemaläggning

    Schemaläggning av programkurser görs enligt, för kursen, beslutad blockindelning. Fristående kurser kan schemaläggas på andra tider. 

    Avbrott och avanmälan på kurs

    Enligt beslut vid Linköpings universitet om Riktlinjer och rutiner för bekräftelse av deltagande i utbildning med mera på grund- och avancerad nivå, Dnr LiU-2020-02256 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/764582) skall avbrott i studier registreras i Ladok. Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att detta kan noteras i Ladok. Avanmälan eller avbrott från kurs görs via webbformulär Blanketter och formulär 

    Inställd kurs eller avvikelse från kursplanen

    Kurser med få deltagare (< 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av dekanus. För fristående kurser måste inställande av kurs ske innan studenter har antagits på kursen (i enlighet med LiUs antagningsordning Dnr LiU-2022-01200, https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622645). 

    Riktlinjer rörande examination och examinator 

    Se Beslut om Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet Dnr LiU-2023-00379, (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592). 

    Examinator för en kurs ska inneha en läraranställning vid LiU i enlighet med LiUs anställningsordning, Dnr LiU-2022-04445 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622784). För kurser på avancerad nivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor eller postdoktor. För kurser på grundnivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor, universitetsadjunkt (även adjungerad och gästadjunkt) eller postdoktor. I undantagsfall kan även en Timlärare utses som examinator på både grund- och avancerad nivå, se Tekniska fakultetsstyrelsen vidaredelegationer. 

    Examination

    Principer för tentamina

    Skriftlig och muntlig tentamen samt digital salstentamen och datortentamen ges minst tre gånger årligen; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.

    Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:

    • kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
    • kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i januari
    • kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
    • kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i mars och i augusti

    Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program samt i lägre årskurs.

    För kurser som av programnämnden beslutats vara vartannatårskurser ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.

    För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen av kursen.

    När en kurs, eller ett tentamensmoment (TEN, DIT, DAT, MUN), ges för sista gången ska ordinarie tentamen och två omtentamina erbjudas. Därefter fasas examinationen ut under en avvecklingsperiod med tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs under det följande läsåret. Om ingen ersättningskurs finns ges tre tentamina i omtentamensperioder under det följande läsåret. Annan placering beslutas av programnämnden. I samtliga fall ges dessutom tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat. Totalt erbjuds alltså 6 omtentamenstillfällen, varav 2 ordinarie omtentamenstillfällen. I tentaanmälningssystemet markeras tentamina som ges för näst sista respektive sista gången.

    Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina. 

    För fristående kurser med tentamensmoment som inte följer blockplacering kan andra tider förekomma. 

    Omprov övriga examinerande moment

    För riktlinjer för omprov vid andra examinerande moment än skriftliga tentamina, digital salstentamina och datortentamina hänvisas till de generella LiU-riktlinjerna för examination och examinator, Dnr LiU-2023-00379 (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592). 

    Nedlagd kurs

    För Beslut om Rutiner för administration vid avveckling av utbildningsprogram, fristående kurser och kurser inom program, se Dnr LiU-2021-04782 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/1156410). Efter beslut om nedläggning och efter avvecklingsperiodens slut hänvisas studenterna till ersättande kurs (eller motsvarande) enligt information i kursplan eller utbildningsplan. Om en student har godkänt i något/några moment i en avvecklad programkurs men inte alla och det finns en åtminstone delvis ersättande kurs så kan en bedömning om eventuellt tillgodoräknande ske. Eventuell tillgodoräkning av delmoment görs av examinator.

    Anmälan till tentamen

    För deltagande i skriftlig tentamen, digital salstentamen och datortentamen är anmälan obligatorisk, se beslut i regelsamlingen Dnr LiU-2020-04559 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682). En oanmäld student kan således inte erbjudas plats. Anmälan till tentamen är öppen 30 kalenderdagar före provdatum och stänger 10 kalenderdagar innan provdatum om inget annat anges. Anmälan görs i Studentportalen eller via LiU-appen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post. 

    Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar

    Se särskilt beslut i regelsamlingen, Dnr LiU-2020-04559 (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682).

    Plussning

    Vid Tekniska högskolan vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyad examination (s.k. plussning) för högre betyg på skriftliga tentamina, digital salstentamina och datortentamina, dvs samtliga provmoment med modulkod TEN, DIT och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.

    Plussning är ej möjlig på kurser som ingår i utfärdad examen.

    Betyg och examinationsformer

    Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas. 

    • Kurser med skriftlig tentamen och digital salstentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
    • Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
    • Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).

    Examinationsmoment och modulkoder

    Nedan anges vad som gäller för de examinationsmoment med tillhörande modulkod som tillämpas vid Tekniska fakulteten vid Linköpings universitet. 

    • Skriftlig tentamen (TEN) och digital salstentamen (DIT) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
    • Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), digital kontrollskrivning (DIK), muntlig tentamen (MUN), datortentamen (DAT), uppgift (UPG), hemtentamen (HEM).
    • Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktivt deltagande som basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
    • Examinationsmomenten Opposition (OPPO) och Auskultation (AUSK) inom examensarbetet ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).

    Allmänt gäller att:

    • Obligatoriska kursmoment skall vara poängsatta och ges en modulkod.
    • Examinationsmoment som ej är poängsatt får ej vara obligatoriskt. Det är frivilligt att delta på dessa moment och information om det samt tillhörande villkor skall tydligt framgå i den beskrivande texten.
    • För kurser med flera examinationsmoment med graderad betygsskala skall det anges hur slutbetyg på kursen vägs samman.

    För obligatoriska moment gäller att (i enlighet med Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet, Dnr 
    LiU-2023-00379 http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592): 

    • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

    För möjlighet till anpassade examinationsmoment gäller att (i enlighet med Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet, Dnr LiU-2023-00379 http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592): 

    • Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
    • Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
    • Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

    Rapportering av examinationsresultat

    Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.

    Plagiering

    Vid examination som innebär rapportskrivande och där studenten kan antas ha tillgång till andras källor (exempelvis vid självständiga arbeten, uppsatser etc) måste inlämnat material utformas i enlighet med god sed för källhänvisning (referenser eller citat med angivande av källa) vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Det ska även framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination, exempelvis från kandidatarbete, projektrapporter etc. (ibland kallat självplagiering).

    Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.

    Försök till vilseledande

    Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se Fusk och plagiat.

    Linköpings universitet har även tagit fram en vägledning för lärares och studenters användning av generativ AI i utbildningen (Dnr LiU-2023-02660). Som student förväntas du alltid ta reda på vad som gäller för respektive kurs (inklusive examensarbetet). Generellt gäller tydlighet för var och hur generativ AI har använts.

    Regler

    Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser. 

    LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall