Kandidatprogrammet i kognitionsvetenskap, 180 hp
Bachelor's Programme in Cognitive Science, 180 credits
F7KKO
Undervisningsspråk
SvenskaStudieort
LinköpingExamensbenämning
Filosofie kandidatexamen med huvudområde Kognitionsvetenskap
Studietakt
HelfartInledning
Kandidatprogrammet i kognitionsvetenskap är ett utbildningsprogram på grundläggande nivå som leder till en kandidatexamen med kognitionsvetenskap som huvudområde. Kognitionsvetenskap är ett tvärvetenskapligt kunskaps- och forskningsområde där tänkande, språk och kommunikation studeras hos naturliga och artificiella system, det vill säga människor och maskiner/datorer. Arbetsmarknaden är huvudsakligen inom IT, särskilt inom områden där det krävs en tvärvetenskaplig förståelse för och metodkompetensför att utvärdera och designa mänsklig interaktion med och genom teknik. Programmet är förberedande för studier på avancerad nivå. Under utbildningen får studenten möjlighet att självständigt genomföra forsknings- och utvecklingsuppgifter med hjälp av olika forskningsmetoder och teorier inom ämnet.
Mål
Nationella examensmål enligt Högskoleförordningen
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet kognitionsvetenskap, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet kognitionsvetenskap göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Innehåll
Programmets första två år består av grundkurser inom teorier och metoder som ger en god vetenskaplig grund inom kognitionsvetenskap. Dessa grundkurser omfattar huvudområdet kognitionsvetenskap såväl som de bidragande områdena psykologi, datavetenskap, artificiell intelligens, lingvistik, neurovetenskap, antropologi och filosofi. Dessutom inkluderas fortsättningskurser inom dessa ämnen under det andra året. Teorin kompletteras med tillämpningsmoment. Vidare ingår träning i vetenskaplig metod inom två områden: empirisk metod och datormodellering, inklusive programmering. Under termin 5 kan studenter välja kognitionsvetenskapliga tillämpnings- och fördjupningskurser, samt möjligheten att studera utomlands. Termin 6 fokuserar på kognitionsvetenskapliga fördjupningskurser och uppsatsarbete.
Programmet kännetecknas av en progression gällande såväl ämneskunskaper som förmågor. Progressionen inom ämneskunskaperna uppnås genom att de tre första terminernas kurser byggs på med fortsättningskurser och fördjupningskurser på högre nivå. De förmågor och färdigheter inom kognitionsvetenskaplig forskning och utveckling som ingår i programmets mål utvecklas genom återkommande inslag där dessa tränas med gradvis ökade krav på den studerande under utbildningens gång. Detta inkluderar ökade krav på analytisk förmåga, självständighet, förståelse och tillämpning av modeller och teorier, vetenskapligt och kritiskt tänkande samt kommunikationsfärdigheter.
Se rubrik Programplan för förteckning över aktuella kurser. I kursplanerna beskrivs mer utförligt innehåll, undervisnings- och arbetsformer samt examination.
Undervisnings- och arbetsformer
Programmet är en campusförlagd utbildning med övergripande pedagogiska principer som grundar sig i en tvärvetenskaplig pedagogisk modell. Denna modell innebär att kognition och tänkande studeras från flera perspektiv, med målet att integrera dessa perspektiv till en sammanhängande förståelse. Kärnkurser behandlar centrala begrepp såsom medvetande, representation, minne, mening och handling. Dessa kurser sammanför kunskap från olika fält och presenterar ämnena med olika perspektiv. Studenterna introduceras till olika vetenskapsområden med sina teoretiska perspektiv och metodologiska traditioner (antropologi, datavetenskap, psykologi, neurovetenskap, filosofi och språkvetenskap). Särskilt fokus läggs på vetenskapsområden med stark forskningsöverbyggnad – psykologi, språkvetenskap och datavetenskap. Varje vetenskapsområde har sina egna inneboende pedagogiska principer om datavetenskap, psykologi eller språkvetenskap. I tillämpningskurser sammanförs kunskap för att lösa praktiska problem i projektform. Grupparbeten kräver artikulation av och förhandling mellan olika perspektiv.
Kognitionsvetenskapen kan också beröra olika analysnivåer, från synaps och hjärna, över individnivån, till individens interaktion med andra och med teknik i sitt sammanhang och kultur. Att lära sig att välja och korsa analysnivåer utgör en väsentlig del av programmets pedagogiska principer.
Programmets undervisnings- och arbetsformer inkluderar föreläsningar, seminarier, workshops, laborationer, lektioner, projektbaserad undervisning, individuell handledning, grupphandledning, och litteraturstudier. Undervisningen omfattar även övningsuppgifter som att skriva rapporter, reflektioner, essäer, föra loggbok, och genomföra muntliga presentationer.
I kursplanerna och tillhörande studieanvisningar beskrivs mer utförligt innehåll, undervisnings- och arbetsformer samt examination.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Engelska 6
samt
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B
Tillträdeskrav till högre termin eller kurser
För tillträde till kurser inom utbildningsprogrammet, se respektive kursplan för särskilda behörighetskrav.
Examenskrav
För att få examen i programmet ska den studerande ha:
- uppnått 180 hp inom programmet, med fördjupade studier inom huvudområdet kognitionsvetenskap (fördjupade studier i kognitionsvetenskap uppnås av studerande som har godkänt resultat på programmets kurser, eller motsvarande)
- fullgjort ett självständigt arbete (kandidatuppsats) med kognitionsvetenskaplig inriktning om minst 15 högskolepoäng
Bestämmelser om krav på kursfordringar för att uppnå en examen finns i bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100). Preciserade krav för generella examina på grundnivå och avancerad nivå återfinns i LiU:s gällande föreskrifter.
Examensbevis utfärdas av fakultetsstyrelsen efter ansökan av den studerande. Ett diploma supplement biläggs examensbeviset.
Examensbenämning på svenska
Filosofie kandidatexamen med huvudområde Kognitionsvetenskap
Examensbenämning på engelska
Degree of Bachelor of Science with a major in Cognitive Science
Särskild information
Undervisningsspråk
Huvudsakligt undervisningsspråk är svenska, men engelska kan förekomma.
Tillgodoräknande
Beslut om tillgodoräknande fattas av fakultetsstyrelsen, eller av styrelsen utsedd funktion, efter ansökan av den studerande.
Övrigt
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.
Termin 1 HT 2025
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | Block | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
729G39 | Kognitionsvetenskaplig introduktionskurs | 9 | G1N | 2/4 | O |
|
|
729G46 | Informationsteknologi och programmering | 12 | G1N | 1 | O |
|
|
729G47 | Teknisk och kognitiv psykologi | 9 | G1N | 2/4 | O |
|
|
Termin 2 VT 2026
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | Block | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
729G07 | Kvalitativa forskningsmetoder | 6 | G1N | 1/2/4 | O |
|
|
729G13 | Kognitiv neurovetenskap | 6 | G1N | 1 | O |
|
|
729G48 | Forskningsmetodik och statistik | 9 | G1N | 1/2/4 | O |
|
|
729G49 | Språk och datorer | 9 | G1N | 2/4 | O |
|
|
Termin 3 HT 2026
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | Block | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
729G12 | Distribuerad och situerad kognition | 6 | G1N | 2 | O |
|
|
729G16 | Medvetandefilosofi | 6 | G1N | 1 | O |
|
|
729G77 | Interaktion, språk och kognition | 9 | G1N | 1/4 | O |
|
|
729G78 | Artificiell intelligens | 9 | G1N | 2/4 | O |
|
|
Termin 4 VT 2027
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | Block | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
729G80 | Social kognition och kognitiv utveckling | 9 | G1N | 1/4 | O |
|
|
729G81 | Tillämpad kognitionsvetenskap | 15 | G1N | 1/2/3/4 | O |
|
|
729G86 | Språkteknologi | 6 | G1N | 2 | O |
|
|
Termin 5 HT 2027
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | Block | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
729G28 | Webbprogrammering och databaser | 6 | G2F | 4 | V |
|
|
729G83 | Kognitiv teknologi och artificiell intelligens | 9 | G2F | 2 | V |
|
|
729G84 | Människan i komplexa system | 9 | G2F | 3/4 | V |
|
|
729G85 | Interaktionsdesign och användarupplevelse | 9 | G2F | 1 | V |
|
|
729G87 | Interaktionsprogrammering | 6 | G2F | 3 | V |
|
|
729G88 | Kvasiexperiment och statistisk analys | 6 | G2F | 1 | V |
|
|
Termin 6 VT 2028
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | Block | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
729G40 | Kandidatuppsats i kognitionsvetenskap | 18 | G2E | 2/4 | O |
|
|
729G41 | Avslutningskurs för kognitionsvetenskap på grundnivå | 6 | G2F | 1/3 | O |
|
|
729G89 | Språk, kultur och kognition | 6 | G2F | 1/3 | O |
|
|