Signaler, information och bilder, 8 hp

Signals, Information and Images, 8 credits

TSKS21

Kursen är nedlagd. Ersätts av TSKS24.

Huvudområde

Elektroteknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Mikael Olofsson

Studierektor eller motsvarande

Klas Nordberg

Undervisningstid

Preliminär schemalagd tid: 66 h
Rekommenderad självstudietid: 147 h
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Period Block Språk Ort/Campus VOF
6CMJU Civilingenjör i mjukvaruteknik 6 (VT 2018) 1 1 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Elektroteknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Civilingenjör i mjukvaruteknik

Förkunskapskrav

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Ordinära differentialekvationer och differensekvationer av låga ordningar. Matris- och vektorbegreppen, determinant, skalärprodukt, baser, minstakvadrat-metoden. En- och flerdimensionell analys, särskilt derivator och integraler. Kunna programmera i Python och gärna också Matlab. Allmän programmeringsförmåga.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • analysera en given passiv elektrisk krets med avseende på likströms- och växelströmsegenskaper.
  • bestämma utsignalen från såväl tidskontinuerliga som tidsdiskreta stabila LTI-system givet beskrivning av insignal och system, i tidsdomänen, såväl som i frekvensdomänen.
  • förstå och tillämpa samplingsteoremet.
  • beskriva de fundamentala gränserna för kompression och överföring av signaler och information, genomföra enklare beräkningar som relaterar till dessa, samt förstå hur dessa kopplar till den fysikaliska verkligheten.
  • beskriva och uppvisa ingenjörsmässig förståelse för grundprinciperna för tekniker för informationslagring och överföring som används i praktiken.
  • beskriva 2D kontinuerliga och diskreta signaler i spatialdomänen, sampling, faltning och vanligaste kärnor.
  • tolka resultatet av en 2D fouriertransform av en bild, såsom att förstå vad en spatiell frekvens innebär / tolkning av vanligaste filter.
  • beskriva grundläggande geometriska bildtransformationer och färgmodeller.
  • med adekvat terminologi, väl strukturerat och logiskt sammanhängande, redogöra för sambanden mellan olika begrepp i kursen.

Kursinnehåll

Elektriska kretsar:

  • Likström - Ohms lag, Kirchhoffs lagar. Resistans, källor, effektbegreppet.
  • Växelström - j-omega-metoden. Kapacitans, induktans, effektbegrepp, dB-begreppet.

Signaler och system, såväl i kontinuerlig tid som i diskret tid - begreppet LTI-system och kopplingen till differens- och differentialekvationer.

  • Exempel på signaler i elektrotekniska tillämpningar.
  • Analys i tidsdomänen - Enhetsimpulserna, impulssvar, faltning.
  • Analys i frekvensdomänen - Fourierserier och -transformer. Även cosinustransformen, som används i JPG. Sinus-in-sinus-ut-principen för stabila LTI-system.
  • Sampling och rekonstruktion mha pulsamplitudmodulering. Samplingsteoremet.
  • Kvantisering, brus.

Information:

  • Begreppet entropi
  • Datakompression - Huffmankoder
  • Felrättning - Hammingkoder - Fundamentala gränser.

Bilder:

  • JPG-formatet - Kompression av bilder med hjälp av JPG-formatet.
  • Från 1D till 2D: fouriertransform, DFT, sampling, och faltning.
  • Linjära operationer på digitala bilder.
  • 2D geometri.
  • Färgmodeller och histogramoperationer.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner och laborationer.

Examination

LAB1Laboration2 hpU, G
TEN1Skriftlig tentamen6 hpU, 3, 4, 5

Betygsskala

Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5

Övrig information

Påbyggnadskurser: Reglerteknik, signalteori, efterföljande kurser inom signal- och bildbehandling, kommunikation.

Om undervisningsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt".

  • Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov.
  • Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. 

Övrigt

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt. 

Institution

Institutionen för systemteknik

Studierektor eller motsvarande

Klas Nordberg

Examinator

Mikael Olofsson

Kurshemsida och andra länkar

http://www.commsys.isy.liu.se/sv/student/kurser/TSKS21

Undervisningstid

Preliminär schemalagd tid: 66 h
Rekommenderad självstudietid: 147 h

Kurslitteratur

Böcker

  • Mandal & Asif, (2007) Continuous and Discrete Time Signals and Systems Cambridge University Press

Kompendier

  • Magnusson, Signal- och Bildbehandling
    Kompendium, ISY, LiU, 2013.

Övrigt

  • Kompletterande material som distribueras under kursen.
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
LAB1 Laboration 2 hp U, G
TEN1 Skriftlig tentamen 6 hp U, 3, 4, 5

Kursplan

För varje kurs finns en kursplan. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som erfordras för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.

Schemaläggning

Schemaläggning av kurser görs efter, för kursen, beslutad blockindelning. För kurser med mindre än fem deltagare, och flertalet projektkurser läggs inget centralt schema.

Avbrott på kurs

Enligt rektors beslut om regler för registrering, avregistrering samt resultatrapportering (Dnr LiU-2015-01241) skall avbrott i studier registreras i Ladok. Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att kursregistreringen kan 
tas bort. Avanmälan från kurs görs via webbformulär, www.lith.liu.se/for-studenter/kurskomplettering?l=sv. 

Inställd kurs

Kurser med få deltagare ( < 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av programnämnden. 

Föreskrifter rörande examination och examinator 

Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678 

Examination

Tentamen

Skriftlig och muntlig tentamen ges minst tre gånger årligen; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.

Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:

  • kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
  • kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i oktober
  • kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
  • kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i påsk och i augusti 

Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program samt i lägre årskurs.

  • För kurser som av programnämnden beslutats vara vartannatårskurser ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.
  • För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen av kursen.
  • Har undervisningen upphört i en kurs ges under det närmast följande året tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs, alternativt i samband med andra omtentamina. Dessutom ges tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat.
  • Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina. 

Anmälan till tentamen

För deltagande i tentamina krävs att den studerande gjort förhandsanmälan i Studentportalen under anmälningsperioden, dvs tidigast 30 dagar och senast 10 dagar före tentamensdagen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post. Studerande, som inte förhandsanmält sitt deltagande riskerar att avvisas om plats inte finns inom ramen för tillgängliga skrivningsplatser.

Teckenförklaring till tentaanmälningssystemet:
  ** markerar att tentan ges för näst sista gången
  * markerar att tentan ges för sista gången 

Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar

Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682

Plussning

Vid Tekniska högskolan vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyat prov för högre betyg på skriftliga tentamina samt datortentamina, dvs samtliga provmoment med kod TEN och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.

Regler för omprov

För regler för omprov vid andra examinationsformer än skriftliga tentamina och datortentamina hänvisas till LiU-föreskrifterna för examination och examinator, http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678. 

Plagiering

Vid examination som innebär rapportskrivande och där studenten kan antas ha tillgång till andras källor (exempelvis vid självständiga arbeten, uppsatser etc) måste inlämnat material utformas i enlighet med god sed för källhänvisning (referenser eller citat med angivande av källa) vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Det ska även framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination.

Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.

Försök till vilseledande

Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se https://www.student.liu.se/studenttjanster/lagar-regler-rattigheter?l=sv.

Betyg

Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas. Kurser som styrs av tekniska fakultetsstyrelsen fastställt tentamensschema skall därvid särskilt beaktas.

  1. Kurser med skriftlig tentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
  2. Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).

Examinationsmoment

  1. Skriftlig tentamen (TEN) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
  2. Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
  3. Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), muntlig tentamen (MUN), datortentamen (DAT), uppgift (UPG), hemtentamina (HEM).
  4. Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktiv närvaro som annat (ANN), basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).

Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.

Regler

Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser. 

LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva. 

Böcker

Mandal & Asif, (2007) Continuous and Discrete Time Signals and Systems Cambridge University Press

Kompendier

Magnusson, Signal- och Bildbehandling

Kompendium, ISY, LiU, 2013.

Övrigt

Kompletterande material som distribueras under kursen.
I = Introducera, U = Undervisa, A = Använda
I U A Moduler Kommentar
1. ÄMNESKUNSKAPER
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen
X
Linjära ekvationssystem. Derivator och integraler. Allmän förmåga att lösa matematiska problem.
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen
X
Kursdelarna elektriska kretsar samt signaler och system.
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
X
X
Kursdelarna information och bildbehandling.
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen

                            
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete

                            
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning
X
X

                            
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning

                            
2.3 Systemtänkande

                            
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande
X

                            
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande

                            
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA
3.1 Arbete i grupp
X
Laborationerna genomförs i små grupper.
3.2 Kommunikation
X

                            
3.3 Kommunikation på främmande språk
X
Delar av kurslitteraturen är skriven på engelska.
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling

                            
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor

                            
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system

                            
4.4 Att konstruera produkter och system

                            
4.5 Att realisera produkter och system

                            
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system

                            
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling

                            
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling

                            
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt

                            
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt

                            
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt

                            

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.

Namn Filnamn Beskrivning
LABPMkomponenterU LABPMkomponenterU.pdf Lab-PM till lab 1.
Lab-bilaga.ELVIS_II Lab-bilaga.ELVIS_II.pdf Bilaga till lab 1.
introToMatlab introToMatlab.pdf Bilaga till lab 2.
TSKS21-Kursinformation-VT2018 TSKS21-Kursinformation-VT2018.pdf Kursinformation våren 2018
TSKS21-Forelasningsplanering-VT2018 TSKS21-Forelasningsplanering-VT2018.pdf Föreläsningsplanering våren 2018
TSKS21-Lektionsplanering-VT2018 TSKS21-Lektionsplanering-VT2018.pdf Lektionsplanering våren 2018
TSKS21-Tutorial2-VT2018-1up TSKS21-Tutorial2-VT2018-1up.pdf Slides från lektion 2 våren 2018
TSKS21-F3-VT2018-1up TSKS21-F3-VT2018-1up.pdf Slides från föreläsning 3 våren 2018
TSKS21-F1-VT2018-1up TSKS21-F1-VT2018-1up.pdf Slides från föreläsning 1 våren 2018
TSKS21-F2-VT2018-1up TSKS21-F2-VT2018-1up.pdf Slides från föreläsning 2 våren 2018
TSKS21-F4-VT2018-1up TSKS21-F4-VT2018-1up.pdf Slides från föreläsning 4 våren 2018
TSKS21-F5-VT2018-1up TSKS21-F5-VT2018-1up.pdf Slides från föreläsning 5 våren 2018
TSKS21-F6-VT2018-1up TSKS21-F6-VT2018-1up.pdf Slides från föreläsning 6 våren 2018
LABPMsigsysU LABPMsigsysU.pdf Lab-PM till lab 2.
TSKS21-F7-VT2018-1up TSKS21-F7-VT2018-1up.pdf Slides från föreläsning 7 våren 2018
TSKS21-F8-VT2018-1up TSKS21-F8-VT2018-1up.pdf Slides från föreläsning 8 våren 2018
TSKS21-F10-VT2018-1up TSKS21-F10-VT2018-1up.pdf Slides från föreläsning 10 våren 2018
TSKS21-F12-VT2018-1up TSKS21-F12-VT2018-1up.pdf Slides från föreläsning 12 våren 2018
TSKS21-F11-VT2018-1up TSKS21-F11-VT2018-1up.pdf Slides från föreläsning 11 våren 2018
TSKS21-F9-VT2018-1up TSKS21-F9-VT2018-1up.pdf Slides från föreläsning 9 våren 2018
TSKS21-F16-VT2018-4up TSKS21-F16-VT2018-4up.pdf Slides från föreläsning 16 våren 2018