Optimering, modellering och planering, 6 hp

Optimization, Modeling and Planning, 6 credits

TNSL05

Huvudområde

Tillämpad matematik Logistik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Joakim Ekström

Studierektor eller motsvarande

Erik Bergfeldt

Undervisningstid

Preliminär schemalagd tid: 50 h
Rekommenderad självstudietid: 110 h
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Period Block Språk Ort/Campus VOF
6KFTL Flygtransport och logistik, kandidatprogram 3 (HT 2018) 2 1 Svenska Norrköping, Norrköping O
6KLOG Samhällets logistik, kandidatprogram 3 (HT 2018) 2 1 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Tillämpad matematik, Logistik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Flygtransport och logistik, kandidatprogram
  • Samhällets logistik, kandidatprogram

Förkunskapskrav

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Grundkurser i analys i en variabel, algebra samt logistik

Lärandemål

Kursen skall ge kunskaper i optimeringslära, och speciellt optimering av linjära problem, problem med nätverksstruktur samt heltalsproblem. Speciellt vikt läggs på analys av modeller med koppling till planering av logistiktjänster. Studenten ska efter avslutad kurs kunna:

  • Analysera och formulera optimeringsmodeller inom ekonomiska tillämpningsområden
  • Analysera och dra slutsatser från känslighetsanalys för linjära optimeringsproblem och optimeringsproblem med nätverksstruktur
  • Förklara den grundläggande matematiska teorin på vilka modeller och algoritmer bygger
  • Dra slutsatser från optimeringsmetoder för linjära optimeringsproblem (Simplexmetoden) samt för optimeringsproblem med nätverksstruktur (Simplex för minkostnadsflödesproblem och Dijkstras algoritm för billigasteväg problem)

Kursinnehåll

Kursen omfattar följande moment:

  • En introduktion till matematiska modeller
  • Introduktion till optimerande algoritmer
  • Problemklassificering
  • Optimalitetsvillkor
  • Modellering av linjära problem
  • Metoder för linjära problem (Simplexmetoden)
  • Känslighetsanalys
  • Modellering av linjära problem med nätverksstruktur billigastevägproblem samt minkostandsflödesproblem)
  • Metoder för linjära problem med nätverksstruktur (billigastevägproblem samt minkostandsflödesproblem)
  • Heltalsmodellering

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen är organiserad i två delar. Första delen omfattar matematisk modellering, och andra delen omfattar algoritmer och känslighetsanalys. Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och handledningstillfällen. På föreläsningarna introduceras begrepp och metoder, och dessa kan illustreras med exempel som arbetas igenom gemensamt. Lektionerna används för räkneövningar samt egen räkning. Handledningstillfällena är resurstillfällen som kan nyttjas av studenterna för att få handledning till de uppgifter som löses inom examinationsmomenten UPG1 och LAB1. Vissa av handledningstillfällena är förlagda till datorsalar. Utöver den schemalagda undervisningen förväntas studenterna arbeta på egenhand med kursmaterialet.

Examination

UPG1Gruppuppgifter2 hpU, G
LAB1Laboration2 hpU, G
TEN1Skriftlig tentamen2 hpU, 3, 4, 5

Betygsskala

Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5

Övrig information

Om undervisningsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt".

  • Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov.
  • Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. 

Övrigt

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt. 

Institution

Institutionen för teknik och naturvetenskap

Studierektor eller motsvarande

Erik Bergfeldt

Examinator

Joakim Ekström

Undervisningstid

Preliminär schemalagd tid: 50 h
Rekommenderad självstudietid: 110 h

Kurslitteratur

Böcker

  • Henningsson, Lundgren, Rönnqvist, Värbrand,, Optimeringslära: övningsbok 2:a uppl
    ISBN: 91-44-06760-7
  • Lundgren, Jan, Author, Rönnqvist, Mikael, Author, Värbrand, Peter, Author, Linköpings universitet, Institutionen för teknik och naturvetenskap, Originator, Linköpings universitet, Tekniska högskolan, Originator, Linköpings universitet, Matematiska institutionen, Optimeringslära, Originator, (2003) Optimeringslära
    Lund: Studentlitteratur, 2003.
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
UPG1 Gruppuppgifter 2 hp U, G
LAB1 Laboration 2 hp U, G
TEN1 Skriftlig tentamen 2 hp U, 3, 4, 5

Kursplan

För varje kurs finns en kursplan. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som erfordras för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.

Schemaläggning

Schemaläggning av kurser görs efter, för kursen, beslutad blockindelning. För kurser med mindre än fem deltagare, och flertalet projektkurser läggs inget centralt schema.

Avbrott på kurs

Enligt rektors beslut om regler för registrering, avregistrering samt resultatrapportering (Dnr LiU-2015-01241) skall avbrott i studier registreras i Ladok. Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att kursregistreringen kan 
tas bort. Avanmälan från kurs görs via webbformulär, www.lith.liu.se/for-studenter/kurskomplettering?l=sv. 

Inställd kurs

Kurser med få deltagare ( < 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av programnämnden. 

Föreskrifter rörande examination och examinator 

Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678 

Examination

Tentamen

Skriftlig och muntlig tentamen ges minst tre gånger årligen; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.

Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:

  • kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
  • kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i oktober
  • kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
  • kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i påsk och i augusti 

Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program samt i lägre årskurs.

  • För kurser som av programnämnden beslutats vara vartannatårskurser ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.
  • För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen av kursen.
  • Har undervisningen upphört i en kurs ges under det närmast följande året tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs, alternativt i samband med andra omtentamina. Dessutom ges tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat.
  • Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina. 

Anmälan till tentamen

För deltagande i tentamina krävs att den studerande gjort förhandsanmälan i Studentportalen under anmälningsperioden, dvs tidigast 30 dagar och senast 10 dagar före tentamensdagen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post. Studerande, som inte förhandsanmält sitt deltagande riskerar att avvisas om plats inte finns inom ramen för tillgängliga skrivningsplatser.

Teckenförklaring till tentaanmälningssystemet:
  ** markerar att tentan ges för näst sista gången
  * markerar att tentan ges för sista gången 

Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar

Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682

Plussning

Vid Tekniska högskolan vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyat prov för högre betyg på skriftliga tentamina samt datortentamina, dvs samtliga provmoment med kod TEN och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.

Regler för omprov

För regler för omprov vid andra examinationsformer än skriftliga tentamina och datortentamina hänvisas till LiU-föreskrifterna för examination och examinator, http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678. 

Plagiering

Vid examination som innebär rapportskrivande och där studenten kan antas ha tillgång till andras källor (exempelvis vid självständiga arbeten, uppsatser etc) måste inlämnat material utformas i enlighet med god sed för källhänvisning (referenser eller citat med angivande av källa) vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Det ska även framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination.

Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.

Försök till vilseledande

Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se https://www.student.liu.se/studenttjanster/lagar-regler-rattigheter?l=sv.

Betyg

Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas. Kurser som styrs av tekniska fakultetsstyrelsen fastställt tentamensschema skall därvid särskilt beaktas.

  1. Kurser med skriftlig tentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
  2. Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).

Examinationsmoment

  1. Skriftlig tentamen (TEN) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
  2. Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
  3. Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), muntlig tentamen (MUN), datortentamen (DAT), uppgift (UPG), hemtentamina (HEM).
  4. Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktiv närvaro som annat (ANN), basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).

Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.

Regler

Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser. 

LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva. 

Böcker

Henningsson, Lundgren, Rönnqvist, Värbrand,, Optimeringslära: övningsbok 2:a uppl

ISBN: 91-44-06760-7

Lundgren, Jan, Author, Rönnqvist, Mikael, Author, Värbrand, Peter, Author, Linköpings universitet, Institutionen för teknik och naturvetenskap, Originator, Linköpings universitet, Tekniska högskolan, Originator, Linköpings universitet, Matematiska institutionen, Optimeringslära, Originator, (2003) Optimeringslära

Lund: Studentlitteratur, 2003.

I = Introducera, U = Undervisa, A = Använda
I U A Moduler Kommentar
1. ÄMNESKUNSKAPER
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen
X
X
X
LAB1
TEN1
UPG1
Algebra och Analys, med viss komplettering av vissa basbegrepp
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen

                            
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
X
X
X
LAB1
TEN1
UPG1
Optimering som ett tillämpat ämnde
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen

                            
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete

                            
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning
X
X
X
LAB1
UPG1
Optimering är ett ingenjörsverktyg
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning

                            
2.3 Systemtänkande
X
X
X
LAB1
TEN1
UPG1
Skapa större modeller på lab, och mindre på lektioner
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande

                            
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande

                            
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA
3.1 Arbete i grupp
X
LAB1
UPG1
LAB och gruppuppgifter i par
3.2 Kommunikation
X
LAB1
UPG1
Rapportskrivning på labbar
3.3 Kommunikation på främmande språk

                            
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
X
Optimering med samhälleliga villkor och mål introduceras
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor
X
Lösning av problem med företagsstyrda målsättningar
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system
X
X
LAB1
TEN1
Matematisk modellering
4.4 Att konstruera produkter och system

                            
4.5 Att realisera produkter och system

                            
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system

                            
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling

                            
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling

                            
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt

                            
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt

                            
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt

                            

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.

Namn Filnamn Beskrivning
Undervisningsplan 2018 Undervisningsplan 2018.pdf
Kursinfo_2018 Kursinfo_2018.pdf
Parindelning Parindelning.xlsx
Föreläsning1 Föreläsning1.pdf
Föreläsning2 Föreläsning2.pdf
Föreläsning3 Föreläsning3.pdf
TNSL05_HT2_2018_Grupuppgift1 TNSL05_HT2_2018_Grupuppgift1.pdf
Föreläsning6 Föreläsning6.pdf
Errata Errata.pdf
Föreläsning5 Föreläsning5.pdf
Föreläsning4 Föreläsning4.pdf
Föreläsning4 Föreläsning4.pdf
Föreläsning8 Föreläsning8.pdf
Lektion_simplex Lektion_simplex.pdf
TNSL05_HT2_2018_Grupuppgift3 TNSL05_HT2_2018_Grupuppgift3.pdf
ten_20180110 ten_20180110.pdf
ten_20180110_svar ten_20180110_svar.pdf
ten_20180406_svar ten_20180406_svar.pdf
ten_20160401 ten_20160401.pdf
ten_20180830_svar ten_20180830_svar.pdf
Föreläsning10 Föreläsning10.pdf
Föreläsning9 Föreläsning9.pdf
ten_20160401_lösningsförslag ten_20160401_lösningsförslag.pdf
ten_20160116_lösning ten_20160116_lösning.pdf
ten_20180830 ten_20180830.pdf
ten_20170421_svar ten_20170421_svar.pdf
ten_20160825_lösning ten_20160825_lösning.pdf
ten_20170114 ten_20170114.pdf
ten_20180406 ten_20180406.pdf
ten_20170114_svar ten_20170114_svar.pdf
ten_20160825 ten_20160825.pdf
ten_20160116_slutversion ten_20160116_slutversion.pdf
ten_20170421 ten_20170421.pdf
ten_20170824_lösning ten_20170824_lösning.pdf
ten_20170824 ten_20170824.pdf
Föreläsning10_känslighetsanalys Föreläsning10_känslighetsanalys.pdf
ten_20190115 ten_20190115.pdf
ten_20190115_svar ten_20190115_svar.pdf