VAL II - Vidareutbildning av lärare, 120 hp
VAL II - Professional Qualification Course for Teachers, 120 credits
L7VA2
Undervisningsspråk
SvenskaStudieort
LinköpingExamensbenämning
Avslutad utbildning leder till behörighetsgivande lärarexamen.
Studietakt
HalvfartInledning
Vidareutbildningen av lärare och förskollärare som saknar examen (VAL) är en kompletterande utbildning som bygger dels på tidigare högskoleutbildning, dels på yrkeserfarenhet.
Utbildningsplanen ansluter till förordning SFS 2011:689 om vissa behörighetsgivande examina för legitimation som lärare och förskollärare och om högskoleutbildningar för vidareutbildning av lärare och pedagogisk personal inom förskolan som leder till lärar- eller förskollärarexamen.
VAL bedrivs i samverkan mellan Umeå universitet (nationell samordnare), Stockholms universitet, Högskolan Dalarna, Karlstads universitet, Linköpings universitet, Jönköping University, Göteborgs universitet och Malmö universitet.
Utbildningen får högst omfatta 120 hp och anordnas på minst kvartsfart. VAL pågår till 30 juni 2030. Sista ordinarie antagning sker inför hösten 2026.
Linköpings universitet antar inte mot inriktning Förskollärarexamen i VAL.
Syfte
Utbildningen skall, enligt SFS 2011:689, 7 §, ges för att öka andelen lärare och förskollärare i skolan och förskolan som har en examen som kan vara behörighetsgivande för legitimation enligt 2 kap. 16 § i skollagen (2010:800).
Innehåll
Studierna kan avse såväl komplettering inom utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) eller allmänt utbildningsområde (AUO) som verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och/eller kompletterande ämnesstudier.
De vanligast förekommande kurserna i VAL framgår av programplanen.
Undervisnings- och arbetsformer
En individuell studieplan upprättas för varje studerande. Vid individuell studieplanering tas hänsyn till varje students tidigare utbildning och arbetslivserfarenhet. De kurser som ingår i utbildningen beror på den individuelle studentens studiebehov för att uppnå avsett examensmål.
Kurserna ges normalt på halvfart och distans med campusträffar.
Verksamhetsförlagda utbildning (VFU) kan om det är lämpligt genomföras på egen skola. I annat fall ordnar programmet en placering på annan skola.
Förkunskapskrav
Behörighet att antas är den som är verksam som lärare i skolväsendet inom fritidshem, grundskolan, gymnasieskolan eller motsvarande vuxenutbildning och har tidigare utbildning och yrkeserfarenhet som lärare i sådan omfattning att lärarexamen kan uppnås inom projektets totala ram max 120 högskolepoäng.
Examenskrav
Efter genomgånget utbildningsprogram vid Linköpings universitet kan studenten, efter ansökan, erhålla examen enligt 2011 års examensordning (Grundlärarexamen, Ämneslärarexamen, Yrkeslärarexamen) eller Lärarexamen enligt 2001 års examensordning eller en examen motsvarande en tidigare påbörjad utbildning till lärare eller fritidspedagog (påbörjad före 2001).
Examensbenämning på svenska
Avslutad utbildning leder till behörighetsgivande lärarexamen.
Särskild information
Behörighet
Behörig för utbildning regleras i särskild förordning SFS 2011:689.
Behörig är den som saknar en behörighetsgivande examen för legitimation som lärare om personen är verksam som lärare i skolväsendet inom fritidshem, grundskolan, gymnasieskolan eller motsvarande vuxenutbildning.
Därutöver gäller att den sökande ska ha gått igenom högskoleutbildning och/eller på något annat sätt ha förvärvat motsvarande kunskaper i sådan omfattning att en lärarexamen kan uppnås inom ramen för högst 120 hp.
För yrkeslärare krävs vid Linköpings universitet också godkänd prövning i yrkesämnen samt minst 2 års lärarerfarenhet från gymnasieskolans yrkeskurser.
För antagning mot grundlärarexamen i fritidshem krävs minst 2 års erfarenhet som lärare i fritidshem.
Antagning
Behörighetsprövning och antagning sker vid det lärosäte den sökande prioriterat som utbildningsgivare. Ansökningsförfarandet är däremot samordnat till ett lärosäte, Umeå universitet. De separata myndighetsbesluten föregås av beredning i den nationella ledningsgruppen för VAL- projektet.
Lokal antagning tillämpas.
Urval
Om det finns fler behöriga sökande än antal platser kan urval behöva göras. Urval sker utifrån avklarade högskolepoäng, registrerade fram till sista anmälningsdag, med relevans för aktuell examen.
Tillgodoräknande
En ansökan om studier inom ramen för VAL-projektet är i sig en ansökan om tillgodoräknanden av tidigare studier och yrkesverksamhet. Vid upprättandet av den individuella studieplanen beslutas om tillgodoräknanden. Ytterligare ansökningar om tillgodoräknanden ställs till programmet. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut ska motiveras skriftligt.
Examination och betyg
Den studerande examineras utifrån de lärandemål som återfinns i respektive kursplan och de bedömningskriterier som är uppsatta för respektive examination. Formerna för examination och betygsskala anges i respektive kursplan.
Den studerandes tillämpade kunskaper, färdigheter, förmågor och förhållningssätt i verksamhetsförlagd utbildning examineras genom uppvisande av tillämpade sociala och/eller didaktiska lärarförmågor.
Examinationen av de tillämpade sociala lärarförmågorna liksom de tillämpade didaktiska lärarförmågorna begränsas till tre tillfällen, vilket framgår av respektive kursplan.
Handlingsplan
Den studerandes utveckling under studietiden skall följas fortlöpande i syfte att hjälpa den som får problem i utbildningen. Vid behov har den studerande rätt att få en handlingsplan upprättad.
Avrådan
Vid tveksamhet om den studerandes möjligheter att med godkänt resultat fullfölja utbildningen eller dennes lämplighet att utöva läraryrket ska ansvarig utbildningsledare ta initiativ till ett avrådanssamtal. I särskilda fall kan ansvarig utbildningsledare besluta att kalla till avrådanssamtal utan att en handlingsplan upprättats. Om den studerande så önskar kan också en studeranderepresentant eller studievägledare delta i avrådanssamtalet. Ansvarig utbildningsledare ska informera den berörda studenten om denna möjlighet. I samband med avrådan skall den studerande erbjudas samtal med studievägledare.
Avsteg från utbildningsplan
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.
Termin 1 VT 2025
Termin 2 HT 2025
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
9FVG28 | Svenska som andraspråk med inriktning mot årskurs 4-6 (1-15 hp) | 15 | G1N | v202534-202603 |
|
|
9FVG29 | Svenska som andraspråk med inriktning mot årskurs F-3 (1-15 hp) | 15 | G1N | v202534-202603 |
|
|
9VA405 | Examensarbete, fritidspedagogik, 15 hp | 15 | G2X | v202534-202603 | V |
|
9VAA13 | Examensarbete grundlärare, SO | 15 | AXX | v202534-202603 | V |
|
9VAA14 | Examensarbete grundlärare, Matematik/NO | 15 | AXX | v202534-202603 | V |
|
9VAA15 | Examensarbete grundlärare, svenska | 15 | AXX | v202534-202603 | V |
|
9FVG27 | Modersmålsundervisning och studiehandledning i den svenska skolan | 7.5 | G1N | v202544-202603 |
|
|
Termin 3 VT 2026
Termin 4 HT 2026
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
9FVG27 | Modersmålsundervisning och studiehandledning i den svenska skolan | 7.5 | G1N |
|
||
9FVG28 | Svenska som andraspråk med inriktning mot årskurs 4-6 (1-15 hp) | 15 | G1N |
|
||
9FVG29 | Svenska som andraspråk med inriktning mot årskurs F-3 (1-15 hp) | 15 | G1N |
|
||
9VA405 | Examensarbete, fritidspedagogik, 15 hp | 15 | G2X | V |
|
|
9VAA13 | Examensarbete grundlärare, SO | 15 | AXX | V |
|
|
9VAA14 | Examensarbete grundlärare, Matematik/NO | 15 | AXX | V |
|
|
9VAA15 | Examensarbete grundlärare, svenska | 15 | AXX | V |
|
|
Termin 5 VT 2027
Termin 6 HT 2027
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
9FVG27 | Modersmålsundervisning och studiehandledning i den svenska skolan | 7.5 | G1N |
|
||
9FVG28 | Svenska som andraspråk med inriktning mot årskurs 4-6 (1-15 hp) | 15 | G1N |
|
||
9FVG29 | Svenska som andraspråk med inriktning mot årskurs F-3 (1-15 hp) | 15 | G1N |
|
||
9VA405 | Examensarbete, fritidspedagogik, 15 hp | 15 | G2X | V |
|
|
9VAA13 | Examensarbete grundlärare, SO | 15 | AXX | V |
|
|
9VAA14 | Examensarbete grundlärare, Matematik/NO | 15 | AXX | V |
|
|
9VAA15 | Examensarbete grundlärare, svenska | 15 | AXX | V |
|
|
Termin 7 VT 2028
Termin 8 HT 2028
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
9FVG27 | Modersmålsundervisning och studiehandledning i den svenska skolan | 7.5 | G1N |
|
||
9FVG28 | Svenska som andraspråk med inriktning mot årskurs 4-6 (1-15 hp) | 15 | G1N |
|
||
9FVG29 | Svenska som andraspråk med inriktning mot årskurs F-3 (1-15 hp) | 15 | G1N |
|
||
9VA405 | Examensarbete, fritidspedagogik, 15 hp | 15 | G2X | V |
|
|
9VAA13 | Examensarbete grundlärare, SO | 15 | AXX | V |
|
|
9VAA14 | Examensarbete grundlärare, Matematik/NO | 15 | AXX | V |
|
|
9VAA15 | Examensarbete grundlärare, svenska | 15 | AXX | V |
|
|