Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 240 hp
Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School, 240 credits
L1G46
Undervisningsspråk
SvenskaStudieort
VästervikExamensbenämning
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Studietakt
HelfartInledning
Grundlärarutbildningen vid Linköpings universitet är en akademisk
professionsutbildning. Utbildningen är utformad enligt målen för utbildning inom
högskolan, fastställda i Högskolelagen och Högskoleförordningen samt
Förordning 2021:1335 om utbildning till lärare och förskollärare.
Grundlärarutbildningen ges med tre inriktningar:
- inriktning mot arbete i fritidshem,
- inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
- inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Utbildningens syfte är att den studerande genom teoretiska och
erfarenhetsbaserade studier skall tillägna sig kunskaper, färdigheter och
förhållningssätt som är nödvändiga för att uppfylla examensordningens mål för
grundlärarexamen. För att uppnå detta syfte tar utbildningen sin utgångspunkt i
aktuell och relevant forskning i nära samspel med aktuell och beprövad
yrkeserfarenhet.
Denna utbildningsplan omfattar inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Mål
Grundlärarexamen
För grundlärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs
för att självständigt arbeta som grundlärare i den verksamhet som utbildningen
avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för
vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.
Kunskap och förståelse
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4 -6 ska
studenten
- visa sådana ämneskunskaper, inbegripet insikt i aktuellt forsknings- och
utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen, - visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som
krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som
utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt, - visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser,
- visa kunskap om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa
forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och
beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, och - visa fördjupad kunskap om läs-, skriv- och matematikutveckling,
- visa fördjupad kunskap i bedömning och betygssättning.
För grundlärarexamen ska studenten också
- visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och
ledarskap, och - visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa
kännedom om skolväsendets historia.
Färdighet och förmåga
För grundlärarexamen oavsett inriktning ska studenten
- visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och
utvecklas, - visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att
stimulera varje elevs lärande och utveckling, - visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den
pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje
elevs lärande och utveckling, - visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers
behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska
insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter, - visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers
lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera
och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare, - visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet
de mänskliga rättigheterna och de grundläggande
demokratiska värderingarna, - visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan
kränkande behandling av elever, - visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och
jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten, - visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för
den pedagogiska verksamheten, - visa förmåga att använda och värdera läroböcker, andra läromedel och
andra lärverktyg, - visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den
pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och
digitala miljöers roll för denna, och - visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter
som är värdefulla för yrkesutövningen.
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och
grundskolans årskurs 1-3 samt 4-6 ska studenten dessutom
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera
och reflektera över egna och andras erfarenheter samt
relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av
yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet, och - visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive
metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de
ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För grundlärarexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och
deras vårdnadshavare, - visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån
relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt
beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter
enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och - visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla
sin kompetens i det pedagogiska
Innehåll
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 avläggs på avancerad nivå och uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 240 högskolepoäng.
För examen krävs att utbildningen omfattar följande områden: ämnes- och ämnesdidaktiska studier med relevans för undervisning i något av skolväsendets ämnen för vilket det finns en fastlagd kursplan, utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng och verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng, förlagd inom relevant verksamhet och ämne.
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska ämnes- och ämnesdidaktiska studier omfatta 165 högskolepoäng i svenska, matematik, engelska och ett valbart fördjupningsområde. För svenska, engelska och matematik krävs minst 30 högskolepoäng i vardera ämnet. Därutöver krävs 30 högskolepoäng i något av de av studenten valbara områdena:
1. naturorienterande ämnen och teknik,
2. samhällsorienterande ämnen, eller
3. svenska som andraspråk, eller
4. ett eller två praktiska eller estetiska ämnen.
Av de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna ska 15 högskolepoäng utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning.
Grundlärarutbildningen vid Linköpings universitet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 består av följande utbildningsområden:
- Utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng
- Ämnes- och ämnesdidaktiska studier omfattande 165 högskolepoäng, varav
- 30 högskolepoäng i svenska
- 30 högskolepoäng i matematik
- 30 högskolepoäng i engelska
- 15 högskolepoäng ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning
- 30 högskolepoäng i ett valbart fördjupningsområde. Den studerande kan välja att fördjupa naturorienterande ämnen och teknik eller samhällsorienterande ämnen, eller svenska som andraspråk eller idrott.
- 30 högskolepoäng självständigt arbete som är kopplat till ämnesstudierna
- Ytterligare verksamhetsförlagd utbildning om 15 högskolepoäng, som inkluderar 1,5 hp inom utbildningsvetenskapliga kärnan och resterande 13,5 hp som summerande avslutande verksamhetsförlagd utbildning.
Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till den kommande yrkesutövningen och omfatta följande:
- skolväsendets historia, organisation och villkor samt värdegrunden i förskolan och skolan, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
- läroplansteori och didaktik,
- vetenskapsteori och forskningsmetodik,
- utveckling och lärande, som ska ha ett tvärvetenskapligt perspektiv där kognitionsvetenskap ingår, samt specialpedagogik,
- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- bedömning och betygssättning för arbete som lärare, och
- utvärdering och utvecklingsarbete.
I grundlärarutbildningen återfinns den utbildningsvetenskapliga kärnans innehåll i separata kurser. Dessa kurser har en tydlig relation till ämnes-, områdes- och/eller ämnesdidaktiska samt verksamhetsförlagda studier. Didaktiska och vetenskapliga färdigheter och förhållningssätt utgör programövergripande progressionsstråk, vilka genomsyrar kursinnehåll och examination i samtliga delar.
Utbildningen uppmärksammar och ger stöd för, kritisk reflektion kring, lärandets och undervisningens genus-, klass- och etnicitetsdimensioner.
Den verksamhetsförlagda utbildningen ingår som integrerade moment i ämnes- /områdesstudierna, studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan samt som en längre fristående del i slutet av utbildningarna.
Profiler
Global profil
Den globala profilen utgörs av moment som ger mer erfarenhet och kunskap om
internationella/globala frågor än vad som obligatoriskt ingår i programmet. Momenten är var för sig valbara för samtliga studenter på programmet men
studenter som vill följa den globala profilen måste som minst ha gjort ett antal
moment enligt kriterier nedan.
Uppfyllandet av profilens villkor avgörs av programansvarig efter ansökan från
student. En genomgången profil resulterar i ett omnämnande i examensbeviset
samt ett intyg där mer detaljerat innehåll framgår.
Följande kriterier krävs för att ta grundlärarexamen med global profil:
- Utlandsstudier (VFU eller kurs) motsvarande minst fyra veckors
heltidsstudier inom en programtermin. - Genomförd kurs om 3 hp som introducerar och följer upp studier eller
verksamhetsförlagd utbildning (VFU) utomlands. (Kursen läses som
fristående kurs och ingår ej i examen).
Samt ett av följande alternativ:
- Minst 4 veckors VFU utomlands utöver det som ev. ingår i utlandsstudierna
ovan - Fullföljd sommar/fält- eller ämneskurs utomlands
- Aktivt deltagande i internationell akademisk konferens (i Sverige eller
utomlands) - Fullföljd kurs på engelska tillsammans med inresande studenter i Sverige
- Aktivt arbete med internationalisering på hemmaplan under en längre
sammanhållen tid, till exempel utskottsarbete Internationella Relationer
(LSEK) - Avslutande examensarbete vars empiri samlats in utomlands eller vars
huvudsakliga frågeställning behandlar mångkulturalitet, globalisering, mänskliga rättigheter eller de globala målen om hållbar utveckling (SDG:s).
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Naturkunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Engelska 6
samt
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B
Självständigt arbete (examensarbete)
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska
studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete
(examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller två sådana arbeten om vardera
minst 15 högskolepoäng. Arbetet relaterar till de ämnes- ämnesdidaktiska
studierna.
Inriktningen mot grundlärare 4-6 vid Linköpings universitet har en
ämnesdidaktisk inriktning och genomförs i två separerade men innehållsmässigt
relaterade arbeten. Det första arbetet (15 hp) genomförs på grundnivå (termin 6)
och är inriktat på sammanställning och analys av tidigare forskning
(forskningskonsumtion) medan det andra arbetet (15 hp) genomförs på avancerad
nivå (termin 8) och handlar om insamling, bearbetning och analys ett empiriskt
material (forskningsproduktion). Genom att de båda arbetena har olika karaktär
får den studerande möjlighet att bredda sitt vetenskapliga kunnande. Det
konsumtionsinriktade arbetet markerar vikten av att kunna förhålla sig till för
läraryrket relevant forskning, medan det produktionsinriktade arbetet ger inblick i
de vetenskapliga processer som formar kunskap.
Examensarbetet ger den studerande möjlighet att knyta samman utbildningens
olika delar: studier inom den utbildningsvetenskapliga kärnan, ämnesstudier, ämnesdidaktiska studier samt verksamhetsförlagda studier. Ett viktigt mål med
arbetet är att ge den studerande goda förutsättningar att utveckla ett vetenskapligt
förhållningssätt till skolan som social och pedagogisk miljö, samt ge redskap för
fortlöpande uppföljning och analys av den egna verksamheten.
Examenskrav
Studerande som med godkänt resultat genomgått kurser i tillräcklig omfattning, dvs 240 högskolepoäng inom Grundlärarprogrammet får efter begäran
examensbevis.
I examensbeviset skall framgå vilka kurser den studerande har fullgjort. Dessutom
redovisas titlar på de två examensarbeten omfattande 15 hp som den studerande
skrivit under utbildningen.
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska
studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete
(examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller två sådana arbeten om vardera
minst 15 högskolepoäng i ett eller två av de ämnen som studeras inom respektive
inriktning.
Examensbenämning på svenska
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Examensbenämning på engelska
Degree of Master of Arts in Primary Education - School Years 4-6
Särskild information
Examination och betyg
Examination inom ramen för grundlärarutbildningen är yrkesrelevant och
pedagogiskt motiverad. Detta innebär att examinationen ses som ett lärtillfälle
och en viktig del av den studerandes successiva utveckling av yrkeskunnande och
yrkesidentitet. Andra viktiga aspekter är att examinationen är rättssäker och
kunskapskontrollerande. Utgångspunkten är de lagar, förordningar och
lokala regelverk som styr verksamheten och den studerande bedöms utifrån de
kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som anges i kursplanernas
lärandemål. Vid all examination är examinator skyldig att övertyga sig om den
studerandes individuella prestation och om prövningsobjektets äkthet, dvs att det
är den studerande ifråga som har genomfört examinationen.
Under utbildningen förekommer varierade examinationsformer. Formerna för
examination anges i kursplanen för respektive kurs.
Examinationen av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor i
verksamhetsförlagd utbildning sker genom systematiserad och dokumenterad
observation i slutet av den studerandes VFU-period. Handledaren (den lokala
lärarutbildaren) prövar och dokumenterar den studerandes förmåga och
förhållningssätt och överlämnar därefter underlag till examinator som examinerar
den studerande. Examinationen av tillämpade sociala och didaktiska
lärarförmågor under den verksamhetsförlagda utbildningen är begränsad till tre
examinationstillfällen per kurs, vilket framgår i respektive kursplan.
Inom utbildningen används en tregradig betygsskala (Väl godkänd, Godkänd eller
Underkänd) om inte kursen eller momentets karaktär särskilt motiverar en
tvågradig skala. Detta framgår i respektive kursplan.
Examensbevis
Studerande som med godkänt resultat genomgått kurser i tillräcklig omfattning
inom Grundlärarprogrammet får efter begäran examensbevis. I examensbeviset
skall framgå vilka kurser den studerande har fullgjort. Dessutom redovisas titlar
på de två examensarbeten omfattande 15 hp vardera som den studerande skrivit
under utbildningen.
Utlandsstudier
I din utbildning har du under termin fem, sex och åtta stora möjligheter att läsa
såväl VFU- som ämneskurser utomlands.
Avsteg från utbildningsplan
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.
Termin 1 HT 2025
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
973G01 | Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik | 5 | GXX | O |
|
|
973G03 | Utbildningsvetenskaplig kärna 3, Kunskapsbedömning | 7.5 | GXX | O |
|
|
973G04 | Utbildningsvetenskaplig kärna 4, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund | 7.5 | GXX | O |
|
|
973G09 | Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande | 8.5 | GXX | O |
|
|
973G20 | Utbildningsvetenskaplig kärna, verksamhetsförlagd utbildning 1 | 1.5 | GXX | O |
|
|
Termin 2 VT 2026
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
973G05 | Svenska | 30* | GXX | O |
|
|
*Kursen läses över flera terminer
|
||||||
973G37 | Svenska, verksamhetsförlagd utbildning 2 | 6 | GXX | O |
|
|
Termin 3 HT 2026
Termin 4 VT 2027
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
973G06 | Engelska | 30* | GXX | O |
|
|
*Kursen läses över flera terminer
|
||||||
973G10 | Matematik 1 | 15 | GXX | O |
|
|
973G11 | Matematik 2 | 15* | GXX | O |
|
|
*Kursen läses över flera terminer
|
||||||
973G40 | Engelska, verksamhetsförlagd utbildning 3 | 4.5 | GXX | O |
|
|
Termin 5 HT 2027
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
973G11 | Matematik 2 | 15* | GXX | O |
|
|
*Kursen läses över flera terminer
|
||||||
973G43 | Svenska som andraspråk, 1-15 hp | 15 | GXX | V |
|
|